Intensiv sammanträdesdag - del II

Snabblunch med viktväktar mat á la 6,5 poäng. Fatta hur gott de kan få lite pottisgratäng, köttfärsbiff och morötter - och så kalorisnålt. Värt att pröva för er som understundom har behov av snbb och lätt lunch.

Så tillbak till kommunstyrelsen. Och jag tror faktiskt inte att någon kom försent. Kanske bra att pressen är med?

Ärendena 71-77 bara avverkades på löpande band. Ärende 78 handlade om flytkingmottagningen där jag kände mig föranledd att ändå säga att jag tyckte vi varit bra som kollektiv som kunnat enas i denna fråga.

Så kom medborgarförslager om rökning under arbetstid. Från folkpartiets sida tror vi mer på morötter än piska, enligt personalkontorets förslag. Däremot aviserade Dan Ankarholm ett intressant förslag som han nämnde redan vid tidigare behandling. Vi måste hitta en modell att stötta enskilda chefer/arbetsledare som vill förbjuda på enhetsnivå. Dan utlovade ett förslag inför fullmäktige. Efter det var det bara Annika Eriksson (mp) som vill gå på total förbud. Jonas Brännberg och rättvisepartiet vet vi inte. Han tog ut all kraft på erotikmässan så han hängde inte med på Kommunstyrelsen.

Sen kom ärendet om barngrupperna i förskolan - men det har jag ju skrivit om tidigare!

Motion om högstadieskolan i Antnäs - eller rättare sagt utredning om. Märkligt hur detta ärende valsat och Bun säger det är inte vår sak att utreda vilket är riktigt. Men det vi vill ha är en utredning som visar vilka samhälleliga vinster en så strukturell satsning skulle kunna få. Vad det betyder för vår vision att fler ska vilja befolka landsbygden. Det handlar ju om att kunna upprätthålla en befolkning som ger underlag för service.

Landsbygdskommittén med så tunga politiker som Margareta Lindbäck och Mårten Ström har argumenterat för och tillstyrkt motionen. Ska bli spännande att se hur de röstar i kommunfullmäktige. För i ks blev det tummen ned.


Och så är det Guldbankett för Plannja ikväll. Även vi gruppledare var inbjudna. Det verkade som om få kunde med så kort varsel. Själv har jag ett socialt åtagande som jag mycket ogärna rubbar på.


Men jag tillönskar er en riktigt trevlig fest - det är ni värda ni som strör guldglans över Luleå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback