Jag kan icke räkna dem alla

Den här gången beror det dock inte på Guds kärlek så stor. Utan på medias vilja att förse oss med ständigt nya opinionsmätningar. Där det alltid finns något för säljande löpsedlar. Den senaste - om det inte kommit någon ny medan jag duschat - basunerar ut att vänstern nu passerat fyra procentsspärren på fel sida - eller snarare rätt sida enligt mitt sätt att se. Det känns länge sen kamrat fyra procent var aktuell - undras om han är lika lojal idag när det gäller?

Nu blir det ytterligare ett parti som ska dela på "pocenten" - Rix-partiet med Fylking. Här rådet väl ingen tvekan om att det faktiskt är ett skämt från Radio Rix. Men i fallet Rosling tror jag ibland hon tar det på fullaste allvar. Fast jag undrar om hon inte redn uppbär "partiledarlön" från någon dokusåpa regissör för att spela upp det här?

Och apropå (mitt nya favoritord) teater så känns det lite makabert att läsa hur eländigt de ska bli när "borgarnas" förslag om ändrad trafikförsäkring slår igenom. Jag kan faktiskt inte fakta i frågan - vilket jag ska ta reda på - men detta basuneras ut av samma parti som har ett förslag om försämrade reseavdrag liggande i skrivbordslådan. Ett förslag som skulle medföra minskade reseavdrag med 18 000 om året för en Piteåbo som jobbar i Luleå - eller vice versa.

Och Andnor hon säger i Kuriren att det inte är någons fel att de blir sjuka. Det säger en socialförsäkringsminister som skjutit sjukförsäkringssystemet i sank och som varje dag kastar ut människor ur systemet. Ut till ovisshet. Där deras liv och ekonomi över en natt slås i spillror. de hänvisas till sociala - där vi vet att om du har en enda tillgång så måste du göra dig av med den innan du kan få hjälp.

Alltså bästa sossar var inte tanken med sjukförsäkringssystemet att ingen skulle behöva gå från gård och grund bara för att man hade otur att bli sjuk? Men nu är det så i socialdemokraternas Sverige så kastas varje dag folk ut ur systemet i det heliga ohälsotalets namn. Och inte är det fuskarna inte.

Och för att sluta där jag började så lär det komma en regional opinionsmätning i dag lagomt till lunch. Det är SVT:s undersökning för de fyra nordligaste länen. Det gäller att ta den med en nypa salt oavsett  resultat - vi som varit med förr vet att underlaget är skralt och att de kan peka skvatt galet.


Kommentarer
Postat av: Stefan Tornberg

Regionala opinionsmätningar vill jag tro på. Åtminstonen just nu ;-)

Postat av: Magnus

Give länk!

2006-08-22 @ 11:03:06
URL: http://www.westerstrand.blogspot.com/
Postat av: Magnus

Hmm, de där var väll på gränsen till skit dåligt resultat... även om man bortser från kd

2006-08-22 @ 13:31:29
URL: http://www.westerstrand.blogspot.com/
Postat av: Ylva Strutz

Jag har knappt sett siffrorna men jag förstod av Micke Nyberg att fp behöll sitt mandat och att Stefan är i riksdagen.Kul! Det behövde Du Stefan så bra som du jobbat på i sommar.

Och Kd får väl lägga på ett kol - personligen tycker jag det är sorgligt med riksdagsmän som inte matchar fram sina efterträdare. Tycker Erling varit väldigt frånvarande.

2006-08-22 @ 17:40:46
URL: http://strutz.webblogg.se
Postat av: Magnus

Ah, viste inte att Stefan tog sig in tyckte de stod att C backade... jo Kd går lite dåligt, men det är hela partiets fel vi var alderles för sena med att komma fram till efterträdare... etc...

2006-08-22 @ 21:41:55
URL: http://www.westerstrand.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback