Bloggstopp - både mentalt och tekniskt

Filmkonvent nästan hela dagen i går. Mycket intressant med små klipp från kommande filmer varvat med panelsamtal om förutsättningarna för svensk film i allmänhet och biograferna i synnerhet. Mycket kris men också många tankar om möjligheter. Många för mig nya termer så det var skönt att konventet invigdes av vår egen Stadsparks tomte. Alltså han ser verkligen ut som barndomens julbonadstomtar.

Själv har jag drabbats av mentalt bloggmotstånd. Det känns som om det kommer in så mycket intryck att det är svårt i portgången när det ska ut. Kul därför att kunna länka er till
Camillas blog. Hon förefaller vara min motsats i tid för bloggande, sen kväll. Vilket innebär att ska jag hinna läsa också hennes blogg får det bli tidigare uppgång.

Apropå Camillas blogg så upprörs hon över att sossarna placerat kommunchefen på ett s-partimandat som huvudman i sparbankstiftelsen. Om Camilla rätt återger sossarnas motivering att han nomineras på grund av lämplighet och kompetens så borde väl många trägna partiarbetare känna sig kränkta och förbigångna?

Själv blir jag mer upprörd när man förvanskar våra kulturarv - nu får Pippi Långströms pappa inte längre kallas negerhövding. Vete tusan vad de hade hittat på istället - kung på söderhavsö.

Det är säkert i all välmening - men fullständigt tokigt. Det är väl av samma välmening vi som gick skola på 50-talet fick en förskönad bild av Sveriges "neutrala" roll i andra världskriget. Det var väl därför vår hembygdsundervisning aldrig talade om "tyskmagasinen" i Karlshäll och heller aldrig om de fångläger som fanns där.

Låt inte föra kommande generationer bakom ljuset på samma sätt - låt oss uppfylla önskan från  historikern på försvarsmuseét i Boden; sätt upp en minnesmärke av något slag i Karlshäll. Något som påminner oss om händelser som aldrig mer ska inträffa.

Fortfarande ingen tidning - i går kväll när jag skulle skriva blogg och för en gång skull kände mig riktigt inspirerad så funkade det inte tekniskt. Då var jag fortfarande upprörd över att arrangörerna av filmkonventet lät Siv Holma i ensamt majestät stå och orera över hur bra kulturpolitik hon stod för och vilket elände hon hade att hålla emot de "borgerliga" i kulturutskottet. Det hade varit klädsamt om också någon från alliansen hade fått vara med som motvikt. Ingen godtagbar ursäkt att  nya kulturministernLena Adehlson-Liljeroth inte hade möjlighet att delta. Något som moderatorn snarast raljerade över.

Nu är morgonens höjdpunkt här - lokaltidningarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback