Gnattrigt sammanträde

Jag vet inte om det är jag som är ovanligt känslig - men jag tyckte det var lite smågnattrig stämning på plan- och tillväxtutskottet i dag. Fast på lilla blåa ord-på- vägen-lappen jag tog i receptionen står det att jag är i harmoni med mig själv. Jag får nöja mig med det och låta det bli dagens tema.

Gustav Groth och jag sammanstrålade vid parkeringsautomaten och överla om hur lång tid det skulle ta - 10.00 bestämde vi. Det visade sig stämma så när som på 10 minuter - och inga böter.

Sammanträdet började med presentation av Barn och ungdomars hälsa och levnadsvanor - en undersökning gjord i årskurs 4, 7 och gymnasiets 1 års elever. Undersökningen gjord genom hälsosamtal med eleverna - i stort ganska bra resultat får jag säga. Dock var bortfallet från gymnasiet hela 35% vilket väl förrycker den delen. Och så är det ju så tragiskt att dessa ändå ganska små staplar med elever som inte mår bra och inte har det bra kommer att "kosta" så mycket både mänskligt och ekonomiskt. DET är skolans och hela kommunens utmaning att göra något för dem!

Extra ärende - välkommet - om detaljplan för del av Älvnäset mer känt som Svartöbrinken. Som nu äntligen ska köras genom beslutskvarnen. Miljöpartiet och centerpartiet har i byggnadsnämnden yrkat återremiss på ett halvår eller något sådant - för att få ett helhetsgrepp från kommunens sida. Det är väl väl tänkt - men ska den enskilde entreprenören vänta och låta pengarna som investerats bara kosta?

Så körde vi igenom verksamhetsbidrag till Luleå & Co, Vi fick en redovisning av studentbostäder på norra klintbacken där det tyvärr bara kommit två tävlingsanbud - och bedömningsgruppen var helt enig om att förorda lösningen med Lindbäcks - vilket också blev utskottets beslut.

Och så ett medfinansieringsbeslut om förstudie besöksnäringssamarbete mellan Luleå och Uleåborg, inga stora pengar för kommunen  - 50 000 kronor.

Och tillbak halvelva till expen - där jag lyckas slita och dra i det mesta utan att få något helt klart. Nu måste mage och mun få sig något till livs.

Kommentarer
Postat av: Magnus W

Nå jo, man kan dock fråga sig hur man kan misslyckas att genomföra bullermätningar när det i längden kan betyda rätt stora merkostnader för komunen ifall bullernivån ligger för hög... sossarna borde få bakläxa, om det nu är samma byggnader vi pratar om.

Postat av: Lars

Jag slår och slår i ordlistan men hittar inte ordet gnattrigt vad betyder det kan tänka?
Lars

2006-12-11 @ 16:52:31
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:38:29
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:38:56
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:39:51
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:39:55
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:39:56
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:40:06
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:41:48
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:41:50
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:41:54
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:42:31
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:42:46
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:43:11
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:44:32
Postat av: Strutzan

Hej Magnus måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla handlingar själv - utan förlitat mig ganska mycket på Gerd och Nisse i nämnden. Dock konstaterar jag att det är mycket underligheter i ärendet. Hamnchefen skriver ett yttrande till länsstyelsen där han bedyrar att det i princip är tystare än i graven (nåja, lite överdrift) och ett till miljönämnden där det är jämmer och elände eller i alla fall ett förskräckligt oväsen. Bentonitfabriken ska flytta inom 5 år. Det som återstår är isbrytarnas blästring som inte sker alltför ofta. Det lär gå att flytta båtarna vid dessa tillfällen. Så hittar jag inget oförutsett blir det ett fortsatt mycket klart JA från folkpartiets sida.

2006-12-11 @ 23:44:33
Postat av: Magnus W

det hadde räckt med ett svar ;)

Ja det är möjligt att det är tyst, det är möjligt att det inte är så tyst... det hadde varit enkelt att mäta.

2006-12-12 @ 07:48:35
URL: http://www.westerstrand.blogspot.com/
Postat av: Björn Lindström

Hej Ylva!
Centerpartiet har yrkat på återremiss i denna
fråga eftersom det inte kan uteslutas att
bostadsbyggandet på Svartöbrinken menligt kan
påverka nuvarande och framtida hamnverksamhets
möjligheter att nyttja befintlig hamninfrastruktur
vid LKAB,gamla kaj.....498 m kaj med ett medelvattendjup på 13.20 m helt i klass med Victoriahamnen, ö:a delen.
Återremissen syftar till att skyndsamt objektivt
klarlägga huruvida "intressekonflikt" föreligger
eller framgent kan uppstå.
I valet mellan bostadsbyggande och näringsverksamhet har centerpartiet tagit ställning
till förmån för näringsverksamhet.

2006-12-12 @ 10:02:12
Postat av: Ylva Strutz

Hej Björn

jag har full respekt för denna markering av centern som oppositionsparti. Jag saknar också helhetssynen. Men det enda näringsliv som nu "hotas" är isbrytarverksamheten och det kommer att gå att lösa.

Tycker du ska pressa din hamnchef varför han ger så diametralt motsatta uppgifter om hamnens eventuella störande verksamhet?

Ha en bra dag!

2006-12-12 @ 12:33:36
URL: http://strutz.webblogg.se
Postat av: Björn Lindström

Hej Ylva!
Du har helt rätt att det idag är isbrytarbaseringen
som nu "hotas" och det är för centerpartiet ett
fullgott skäl för att "markera" oavsett om vi
tillhör opposition eller regering.
Men vad är det för hamnverksamhet som hotas i morgon???????
Byggande av bostäder i och i anslutning till våra
hamnområden tyder på både historielöshet och
fantasilöshet så länge det föreligger en risk för konflikt som kan innebära att näringsverksamheten av miljöskäl ej kan nyttja den infrastruktur som byggts upp av tidigare generationer.
Jag ser ingen anledning att pressa vår hamnchef
i denna fråga enär jag tror att han delar min
och centerpartiets uppfattning i frågan.
Han kanske varit otydlig eller slarvig i något
sammanhang som har bäring på hamnverksamhet.....
men sånt kan ju drabba oss alla.
Vi vill ju bara gott och ha torrt på fötterna
när vi skall vara med och ta den här typen av
viktiga beslut som kan få oreparabla konsekvenser
för framtida hamnversamhet.
PS!
Jag har bara bra dagar

2006-12-12 @ 17:42:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback