Kunde börjat bättre

Vardagen kunde börjat bättre. Ivrigt steg jag upp strax efter halvfem - och inga tidningar. Vinden tjuter utanför stugknuten som värsta vårstormen! Har inte kollat än - vad graderna är. Men kanske på rätt sida om 0-strecket. Förhoppningsvis.

Nåväl - de anlände de eftertraktade avisorna först efter halvsex. Men ganska lättsmälta. Inte så mycket politik - även om OA i NSD är ganska adrenalinstinn när han hyvlar av Carl Bildt. Carl Bildt har i en artikel i DN kritiserat sossarna för en passiv Europapolitik. Och OA får gå tillbak till Brantings tid för att hitta ett antal teser som ska bevisa motsatsen. Branting var nog en bra karl - invald på en liberal lista som han var.

Kuriens ledarsida fortsätter i julens tecken och påstår att Reinfeldt under julen haft en del sega knäckar. Syftning till Bilds optionsaffärer - vilka ter sig underliga även i mina ögon. Och så Per Schlingman som inte betalt TV-licensen - unde 14 år. Något som naturligtvis upprört Mårten Ström och fått honom att dra slutsatsen att detta är moderat betalmoral. Är det inte dags att någon skriver en "vitbok" där alla grirgbukar oavsett parti katalogiseras. Kanske en och annan lokal s-politiker som ofta tar till brösttoner också kunde platsa?


Omval i kommuner borde vara möjligt - Östman i Kuriren exemplifierar med Jokkmokk och Kalix. Och en del andra. Ja, bara cirkusen i Jokkmokk motiverar en ändring i den riktiningen. Men Sune Berg, kd, fick ju sitt straff av väljarna direkt så att säga - kd åkte ur kommunfullmäktige - vilket jag måste säga var välförtjänt.


Besvärande insändare för centerpartiet. I Kuriren skriver signaturen  Medborgare i Kalix kommun om hur centern och Inga-Lis Samuellson svängt och samrbetat med sossarna för att rädda Kalix Folkhögskola. Eftersom jag känner att vi har lite barn ihop med Kalix Folkhögskola hoppas jag verkligen att det finns en bra förklaring och att det inte handlar om den jävssituation som beskrivs i insändaren?

Så rekommenderar jag Leena Lindgrens lilla citat på NSD:s insändarsida. Det är nog inte hennes påhitt utan snarare en klassiker men väl värd att ha med sig ut i dagens värv: "Tag inte liver för allvarligt. Du kommer i alla fall aldrig ifrån det levande."

"Alkohol skyddar mot hjärnskador" ropa nu en forskarrapport ut. Ja det var känt redan i min barndom att dessa "fullgubbar" kunde falla hur akrobatiskt som helst utan att göra illa sig. Som motbild till denna skröna om alkoholens positiva effekter passade det bra med Expressens länkning till
bloggar om alkoholister.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback