Operera med vänsterhand?

Det är naturligtvis så att om nuvarande landstingsledning beslutar att alla läkare i Norrbottens ska operera med vänster hand  så är det läkarkårens skyldighet att följa detta direktiv - men det är också deras rättighet och f-b-d-e skyldighet att tala om för oss patienter och andra om konsekvenserna av detta.

Det här känner jag på mig att jag inte hittat på själv men jag tycker det på ett mycket tydligt sätt åskådliggör vad som händer inom landstinget nu.

Vad jag förstår så har berörd överläkare aldrig på något sätt obstruerat eller vägrat utföra jobbet efter givna direktiv - men han har utnyttjat den medborgerliga rätten, starkt skyddad i lag,  att berätta om konsekvenserna.

Det läggs, medvetet eller omedvetet ut dimridåer om arbetsmiljöfrågor, men glöm aldrig att det i grunden handlar om om du som patient har rätt att få veta om alla läkare i norrbotten beordrats att operera med vänster hand.

Denna rätt måste i alla lägen försvaras!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback