Sorgligt besked

Hade vänner hemma på besök i går kväll. Den trevliga samvaron stördes för min del starkt av att jag fick beskedet att Karin Pilsäter, denna fantastiskt duktiga och trevliga kvinna, åkt fast för rattfylleri. Dagen efter som så många andra. Just "som så många andra" borde ju klingat i huvudet hos Karin denna för henne så ödesdigra lördag morgon.

Det som är glädjande i bedrövelsenm är att hon erkänner oförbehållsamt och inte börjar trassla in sig i pinsamma bortförklaringar - som så många andra. Den biten hedrar henne - i övrigt är det bara att instämma i hennes eget "fruktansvärt".

Uttalande av riksdagsledamot Karin Pilsäter

I förmiddags klockan 09.30 begick jag ett fruktansvärt fel , jag satte mig vid
ratten och körde bil trots att jag hade druckit vin igår kväll. Vid en
rutinkontroll på Huddingevägen konstaterade polisen att jag hade en otillåten
alkoholhalt i utandningsluften, motsvarande 0,3 promille i blodet.

Rattonykterhet är ett allvarligt brott och jag borde ha vetat bättre än att
köra bil på förmiddagen dagen efter.

Jag har informerat Lars Leijonborg om vad som har hänt. Nu behöver jag tid för
tänka igenom den situation som jag har försatt mig i. Under denna tid tar jag
timeout, begär tjänstledigt, från riksdagen och andra förtroendeuppdrag.


Uttalande av partisekreterare Johan Jakobsson

- Rattonykterhet är ett allvarligt brott. Det är bra att Karin Pilsäter tar
timeout för att tänka igenom sin situation. Folkpartiets ledning ska nu
diskutera den uppkomna situationen och samtala om saken med Karin.

Fakta
Rättspraxis är att rattfylleri med 0,3 promilles alkoholhalt i blodet leder
till indraget körkort i en månad och 50 dagsböter.

Folkpartiet har i debatten föreslagit att personer som begår ett
rattonykterhetsbrott som det som Karin Pilsäter gjort sig skyldig till utöver
dagsböter ett också ska genomgå ett obligatoriskt påverkansprogram.







I










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback