Lite lördagsgodis

Idag har jag haft planeringsdag med de 15-20 främsta folkpartiföreträdarna i länet. Det känns nästan lite som maffian att säga att de tillhör familjen men alla är verkligen nära mitt hjärta.I början av min "karriär" som länsansvarig tjänsteman trodde jag att allt skulle gå åt pipan när någon gammal trotjänare med ålderns rätt skulle dra sig tillbak. Nu vet jag att det kommer en Bertil, Anne, Kristina, Birgitta, Janne, Ulla (och allt vad ni nu heter) som växer in i rollen.

Anna Grönlund Krantz, med sina snart 35, tillhör ju snart trotjänarna.  Första gången Anna toppade vår riksdagslista fick jag frågan från en journalist om hur jag som tjänsteman så förbehållslöst kunde matcha fram en så ung person. Jag fällde då det inom fp Norrbotten bevingade uttrycket att ett är säkert ,ungdom går över.

Så mycket mer politik  och tyckande orkar jag inte med idag. Men jag vill förmedla lite lördagsgodis, för alla som inte tillhör Göran Perssons fanclub. En ganska lång anekdot - men det är värt att besväret att läsa. Ha en skön lördagkväll!

En dag i framtiden: 
 
Göran Persson är död och kommer till paradiset där han möts av S:t Per. 
S:t Per är lite förlägen men hälsar honom försiktigt välkommen... 
 
- Tack! sade Göran. Jo, jag tänkte nog att jag skulle hamna här! 
- Mjah, sade S:t Per. Du har ju på det stora hela uppfört Dig mycket 
anständigt och i betraktandet av Din barndom och så vidare så bestämde vi 
oss för att vi gärna ville ha Din själ här. Men förstår Du, vi har inte så 
mycket erfarenhet av framträdande vänstermän.. 
- Jaja, det blir bra. sade Göran. Släpp in mig bara! 
- Jamen, ser Du, sade S:t Per, det var lite konkurrens om att få tag i 
dig. Faktiskt blev vi tvungna att göra ett litet avtal med djävulen... 
- AVTAL MED DJÄVULEN! utbrast Göran förskräckt. 
- Det är inte så farligt, sade S:t Per, men han menade att de flesta av 
dina vänner ändå bor hos honom. Så vi avtalade att du får lov att 
tillbringa ett dygn i helvetet och ett i himlen. Sedan får du välja var du 
vill vara resten av evigheten. 
 
Göran protesterade en del men avtalet var på plats, så S:t Per visade 
honom en hiss, de sade farväl och på återseende om ett dygn och Göran 
tryckte på "Helvetet". Han körde nedåt mycket länge och hissen stannade vid 
en stor svart port. Han ringde på och ögonblickligen öppnade djävulen 
själv för att ta emot honom.  
 
- Göran! Gamle vän, kom in! hälsade Satan och Göran steg på. Här stod han 
då, på en gigantisk övertäckt golfbana. En massa av hans gamla 
regeringskamrater gick runt och spelade golf. Banan var perfekt. Det var 
mycket varmt men små lättklädda djävulspigor serverade kalla drinkar. 
Göran spelade hela dagen och på kvällen hade Erik Lallerstedt (som också 
hade dött tidigare) lagat en gigantisk buffé med massor av feta 
läckerheter. Innan Göran visste ordet av så var dygnet över och det var 
dags att åter åka till himmelen. 
 
Då han kom in i himlen var han mycket eftertänksam men också här var han 
varmt välkommen. Han fick änglavingar och en harpa. Resten av dagen 
spatserade han från moln till moln och hörde fåglarna sjunga och åt friska 
frukter från träden. Senare åt han en lätt, god och kalorisnål middag. Han 
kände att det fortfarande kurrade lite i magen när han gick och lade sig. 
Det hade varit rätt tröttsamt att lyssna på harpspelet och han saknade 
sina gamla kamrater från partiet. 
 
Nästa morgon berättade han om sitt beslut för S:t Per, han skulle välja 
helvetet. S:t Per försökte övertala honom att stanna men han var bestämd. 
Han ville tillbringa resten av evigheten med sina vänner. S:t Per gav upp 
och ledde honom till hissen.  
 
Då han åter ringde på den stora svarta porten var Satan lika snabb att öppna. Nu var dock golfbanan borta och det enda som syntes var miljoner av människor som vred sig av plågor i den eviga skärselden.  
 
- Men! sade Göran. Var är golfbanan, var är drinkarna och maten? 
- När du var här var det valtider, sade Satan. Nu har du röstat på oss...


Kommentarer
Postat av: Elleander

En underbar liten berättelse om när Göran får igen för gammal ost... haha!
Fast man önskar att det sker redan i "vaket" tillstånd; man tänker sig att han börjar bli lite till åren, halkar under sin massiva tyngd, bryter lårbenet och blir tvingad att - som vanlig dödlig - nästla sig in i äldresjukvårdens labyrinter med tomma operationssalar, kirurgutbildade, utländska städare och pengakåta, svenska kirurger med divalater á la rockstjärnor (typ dagens svenska hantverkare).


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback