En god mulen, regnig morgon!

Vaknar upp till en god mulen, regnig morgon. Sommarsolståndet - lär mig aldrig om det är så att det står still idag och att vi direkt går mot mörkare tidigare. Eller om det stannar upp någon dag till. Men spelar roll - det märks i alla fall inte. Och numera är det ju så att riktiga sommaren börjar först efter midsommar. Annat var det förr - då började sommaren när skolan slutade och det låg en evighet framför en.

Och matchen - jag menar inte kommunfullmäktige - gick som den skulle 2-2. Fast det kanske var så med fullmäktige att det också blev oavgjort? Men i alla fall vann våran Thomas matchen mot Karl P som tittade så djupt på bänken att pannan nästan slog i. Inte kan det vara så kul för honom att höra hur Börje Lööw brer ut sig med beskrivningen av kommunledningen som "JAG och Karl Petersen". Ungefär som om det vore Börje Lööw och hans assistent Petersen som Bo Östman så träffande beskrev det vid något tidigre tillfälle.

Expressen hade inte refererat "våran kommunfullmäktigematch" men hade väl 18 rubriker med fotboll. Nu är det tydligen lördag som gäller mot Tyskland. Tyskland var ett av mina favoritlag tidigare när jag med större intresse följde fotboll. Kraftfulla, stabila och lite råa - faktiskt! Fast jag hade många favoritlag - Brasilien, Holland - och så laget i mitt hjärta Sunderby SK i division 5 Mellersta kust.

Det blir ingen riktig sommar innan jag fått vara på match på Byvallen (OBS!! inte Byavallen som våra inflyttade bybor ofta säger). Ikväll är det match - men då ska jag till Myggvallen (eller annan plan) i Rutvik med en blivande damstjärna - Sara Sundström - och henne kompisar.

I DN och SvD är de något mer åerhållsamma med fotbollsrubriker - även om också dessa toppar med 2-2 matchen. I Sv D går att läsa att matematik ska uppvärderas som ämne på gymnasiet. Sorgligt sammanträffande att Luleå då har en fjärdedel obehöriga lärare  just i matematik - obehöriga lärare ett tema som även ledare i Norrbottens Kuriren tar upp.


I Krönikan NK kan jag läsa att Camilla Hansen uttalar att blir hon kommunalråd så blir det med alliansen - välgörande uttalande. Förvisso skulle väl vi övriga borgerliga partier egoistiskt sett "vinna" på ett borgerligt parti mindre. Men eftersom vår gemensamma starka övertygelse är att ta över så fortsätter vi hålla ihop och jobba för det. Ett alliansövertagande skulle ge förutsättning för riktigt breda lösningar - mycket större än den hand Karl P räcker ut - så länge Lööwet hänger i hans rockskört.

Fast sossarna kommer att bli farliga i år. Det måste finnas en hemlig taktik. För vem kan lista ut strategin bakom att sossarna har möte i Mörön. Med migrationsminister Barbro Holmberg - om sysselsättning.
Invandrare - integration - sysselsättning och Mörön? Hur hänger det ihop?

Och det blir långt det här - men avslutningsvis konstaterar jag att en partikamrat skämt ut oss. En folkpartistisk styrelsledamot i ett kommunalt bussbolag i Varberg. Har fuskat med biljetten! Dessvärre smyger sig dödssynden girighet även in i våra led! Dock ska sägas till hans fördel att han omgående lämnat alla förtroendeuppdrag. Det är mer än jag kan säga om de flesta andra girigbukarna som avslöjats.

Ska senare idag granska mina "fullmäktigepapper" och se om jag har några Sett och Hört kommentarer där.


Kommentarer
Postat av: Rune Björnström

Hej Ylva!
Du är helt suverän på att blogga. Hur bär du dig åt?
Får jag äta lunch med dig?

Hälsn
Rune Björnström

Postat av: Ylva Strutz

Å, jag tackar. Vilka vänliga ord. Jag äter gärna lunch med dig - men det måste nog bli efter semestern. Jag jobbar officiellt bara idag och i morgon.

På återhörande

Ylva

2006-06-21 @ 12:51:59
URL: http://strutz.webblogg.se
Postat av: Ylva

På tal om regn och rusk..cyklade tidigt i morse till jobbet i förd full mundering för ösregn utan tanke på att,efter regn kommer sol.Det kändes snopet att klampa i väg på lunch med min elev som jag skolat in,iförd rejäla gummistövlar,joggingbyxor och sweatshirt.Väl tillbaka på jobbet säger så en sjukgymnast att:
-Du Ylva vi vet ju att du blivit folkpartist men i dag liknar du faktiskt Marit Paulsen.Vi skrattar gott alla och jag kontrar med att det faktiskt är så att om man leker detektiv måste man ha en bra förklädnad,att det är så det el fakto är och inget annat.Skönt vara hemma och få ta av sig alla dessa kläder...puh...Om vi inte höres...Trevlig Midsommar alla med jordgubbar,sol och massor av kärlek !

2006-06-21 @ 16:09:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback