Ytterligare lik i la(s)ten?

Om jag nu inte fortfarande drömde så tyckte jag mig se uppgiften om att sossarna är de som har flest höginkomsttagare på sina listor - och minst låginkomsttagare - till kommunalvalen om jag förstod rätt. Har försökt kasta ett förstrött öga på TV:n medan jag skrivit krönikan för att få det bekräftat - men har alltid hamnat på nyheten att Anhöriga luras betala liktransport. Närmast lik i la(s)ten jag kommit.

Godmorgon, förresten. Nu har jag fått bekräftat att det var så illa att gårdagens morgonbloggande kom först sen eftermiddag. Vi hoppas det är bättre fart idag!

En till synes oprovocerad misshandel i Råneå och därutöver terror mot en flyktingfamilj. Det är tydligen inte alls lugnt i lilla Råneå heller.

Mycket marknader och andra sammankomster speglas i tidningarna. Jag konstaterade ju i lördags att jag skulle önska kunna splittra upp mig på minst 5-6 olika arrangemang. Det är nästan frustrerade denna ljuvliga tid hur mycket utbud det är. Kanske inte så konstigt att det känns svårt att vara still och leva här och nu - oavsett var man då befinner sig.

Samernas rättigheter och samerna som enda ursprungsbefolkning eller ej fortsätter att engagera. Det är en oerhört svår fråga - och en av anledningarna till det är nog att vi kan för lite om vår historia.

Inte mycket som får blodet att rinna snabbare konstaterar jag när jag funderar om det är något mer jag borde skriva om. Expressens nättidning fick mig faktiskt att skära tänder - en Telia annons dök upp till vänster - men resten vid tom sida. Upprepade tryckningar på uppdatera utan synbarlig förändring. Upptäckte resten av tidningen först när jag scrollade ner. Reklamen börjar bli något för påträngande!

Slutligen får jag inte glömma att nämna att Murjek faktiskt får ny väg  enligt artikel i Norrbottens Kuriren väl vilket kommer att glädja min kompis Birgit som friar i Jokkmokk och Murjek. Ja, det är samma karl - samma Sture - det gäller på båda orterna!

Och idag är det politik hela dagen - först arbets- och personalutskott - och sen kommunfullmäktige på eftermiddagen.

Återkommer senare idag - eller kväll om det blir för tajt mellan mötena.

Kommentarer
Postat av: Johan Landström

Lite drömde du allt Ylva det var till riksdagen som (s) hade flest höginkomsttagare, i kommunvalet var det (m).

2006-06-19 @ 10:52:46
Postat av: Ylva

Vi har tydligen inte förstånd nog att uppskatta och värdesätta samerna i Sverige.Deras kultur och historia skulle kunna berika vårt land,vårt län.En guldgruva.

Tänk vilken skatt vi har i Sverige men inte förstånd nog att veta,att förstå.Ur ett rent egoistiskt perspektiv,tänk vad samekulturen levande i vårt samhälle skulle attrahera turister som besöker landet.

Alla skulle vinna på att inte bara erkänna samerna som ursprungsbefolkning vilket redan skett, men också ge samerna rätten till sin historia och kultur genom att skriva under ILO 169.

Tyvärr kan jag inte ta på mig en kolt/samedräkt och gå ut på stan och dela ut Folkpartiet ballonger till barnen på stan ,men om jag skulle kunna göra det skulle jag göra det med stolthet och glädje.

I stället får jag önska att möta dom som har rätten till att bära kolt , se dom med högt buret huvud ,stolta över sitt ursprung och vem dom är.En skatt för vårt land och för vårt län,det är vad dom är!

2006-06-19 @ 20:56:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback