Spänning som spänning

Jag missade säkert massor av spännande möten när jag avbröt min pubresa i går kväll. Men jag kompenserade det med att tvätta min favoritkavaj. Den korta bruna, med små små ljusbeiga prickar. Den ska kemtvättas. Men jag vägrar betala kemtvätt som kostar lika mycket som mina kavajer - eftersom de oftast är inköpta på rea liksom denna. Så sagt och gjort - fästade axelvaddarna med säkerhetsnålar (varför heter dom så?) och pang in i tvättmaskin. Med spänning (där fick jag i hop rubriken) öppnade jag luckan och drog ut kavajen. Och nu har jag sett den färdigtorkade varianten - helt okej!

Surfandet runt på nättidningarna ger inte mycket. Inte ens en opinionsmätning som höjer blodtrycket kan jag hitta.

En bankkkvinna som fått 433 000 i veckan i lön förra året. Vi  inklusive jag själv har ju blivit så luttrade av alla girigbukar inom näringslivet (fackföreningar, offentliga sektorn, politiken med flera också för den delen) att det knappt höjs på ögonbrynen numer. Det senare är lika hemskt som det första. Nyhetsvärdet ligger väl i att det är en kvinna. Kvinnorna kommer på området - en avigsida av jämställdheten.

Luleå Hockey vann mot Linköping. Det hörde jag i och för sig i går.

NSD:s krönika - exklusivt för nättidningen - har idag Stefan Gerdin som krönikör. Stefan är orkerster ledare för Process. En orkester med 50-talet ungdomar som har olika funktionshinder. Om jag minns rätt har de hållit på i 10 år och utvecklats från att ha haft 10-12 deltagare till att idag vara ca 50 stycken.

Process och Stefan - en fantastisk orkester och en fantastisk person som orkesterledare.


Min diciplin att stiga upp på förutbesbestämd tid är god. Sex dagar av sju. Styrs i hög grad av dunsen av tidningarnas nuddunsande i brevlådan. Men söndag är jag hopplös på att ligga och dra mig. Fast jag bestämt motsatsen. Så och idag. Nu är nya målet att vara på expen senast 09.00.  Det är "kommunal" arbetsdag idag men inläsning med mera inför morgondagen.


Kommentarer
Postat av: Ylva Mjärdell

The safety pin was the invention of Walter Hunt. Hunt was a mechanic from New York, whose other inventions include a forerunner of the Winchester repeating rifle, a successful flax spinner, knife sharpener, streetcar bell, hard-coal-burning stove, artificial stone, road sweeping machinery, velocipedes, ice ploughs and mail making machinery.

In 1834, Walter Hunt built America's first sewing machine, which was also the first eye pointed needle sewing machine. He later lost interest in patenting his sewing machine, because he believed the invention would cause unemployment.

The safety pin was invented while Walter Hunt was twisting a piece of wire, trying to think of something that would help him pay off a fifteen dollar debt. On April 10, 1849, the safety pin was patented. Walter Hunt also thought little of his safety pin as an invention and soon sold the patent for four hundred dollars.

For those of you who don't know what a safety pin is; it is something you use to fasten cloth diapers.

Förmodligen blev det safety pin dvs.säkerhetsnål så att tygblöjan skulle sitta säkert och inte orsaka ngn."olycka"....?

2006-03-12 @ 10:53:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback