Kära gamla Kallax Cargo!

Kära gamla Kallax Cargo var förstås på tapeten idag igen. Nya skattepengar i projektet med samma gamla argument. Om det inte händer något innan årsskiftet så...Undras hur många gånger vi hört det.

Lika lätt går det ju inte förstås när det gäller insatser för funktionshindrade. Vår motion om att samordna LSS insatser - eller rättare sagt göra en översyn vad som kan förbättras avslogs förstås. Trots att handikapprådet - nära brukarna - faktiskt sagt att det var motiverat med en förstudie.

Medborgarförslag om funktinshindrade ungdomars resande med kollektivtrafik/färdtjänst behandlades. Jag har ju tidigare fått gehör (faktiskt!) för att det ska utredas så medborgarförslaget från Ullander Isaksson bifölls med socialnämndens yttrande. Det återstår förstås att se om det blir något konkret.

Det här inlägget kommer att fyllas på med mer från utskottet och sedemera kommunstyrelsen. Men nu ska jag äta varma mackor - första födan förutom frukt idag.

Nu är jag "äten" så nu kör jag vidare med kortisar från dagens sammanträden.

Delårsrapport - känns alltid så genomtjatad eftersom vi redan haft den i budgetutskott och på egna månadsmötet. Och när de flesta kurvor pekar i rätt riktning är det inte mycket att diskutera. Inflyttnignsnettot ökar med än prognosen. Jag kanske måste revidera uppgiften från valrörelsen att visionen om 80 000 innevånare nås först 2041 - det kanske rent utan blir på 30-talet!

Sen var det två medborgarförslag om gratis buss för barn och ungdomar. Avslogs i enighet. Det visade sig nämligen inte vara gratis utan kosta netto drygt fem miljoner.

Och så var det dags för två serveringstillstånd. Coop Arena - "tältet". Tjänstemännen föreslog avslag för att det var för långt till köket. Jag begriper mig inte på denna lagstiftning som ägnar stor möda om hur köket ska se ut - trots att du inte ens behöver köpa en varmkorv för att dricka det "brännvin" du vill.

Nästa serveringsärende - Restaurang Thomas alias Illardo - föreslogs få indraget tillstånd på grund av skatteskulder. Det visade sig att han betalt av det mesta. Men även här är det ju knasigt - för lagen finns till för att sätta dit fifflare inte ytterligare slå undan fötterna för hårt kämpande seriösa företagare.

Sen kan jag vara starkt kritisk och orolig för att vi börjar ha en vardagskultur som hela tiden signalerar att vad du än ska göra kan du inte ha roligt utan alkohol. Frågan är bara om det går eller ska lösas genom kineseri med serveringstillstånden?

Ja, det tog länge det här - så det var bara 10 minuter kvar till presskonferensen. Och där käbblade vi väl i mun på varann som vanligt.

Snabbis till jobbet för fruktlunch och sen snabbt tillbaka.

Vår motion om rökfria entréer i kommunala byggnader fick gehör och den har behandlats snabbt också. Värre är det med vår andra motion om alkolås för fordon som ska transportera våra skolbarn. det är sju resor och åtta besvär - och nu blev den återrmitterad igen. Trots uppdrag att presentera kostnader så lyste dessa med sin frånvaro. Menb nu är det bara så att jag ska kämpa till sista... Det ska banne mig inte behöva hända en allvarlig olycka innan något görs!

Lite smått och gott och så fyllnadsval efter Olle Fors i pensionärsrådet. Annika Erikssons mamma Maud blir invald för vänsterpartiet.

Och sen fick vi gå hem för dagen. Själv lämnade jag expen klockan 17.00 som vanligt folk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback