Snö i luften

Inte hann jag skriva något hemma denna morgon heller - så nu är jag på jobbet. Här är det mesta integrerat så nu har jag snört ut mattorna i trappuppgången - det är vi bostadsrättshavare som turas om att städa.

Tänk att inte ens ledarskribenter kan lära sig vad som gäller om personvalet. Här påstås frankt i krönikan att Katrin Bagge är med i den trio folkpartister som sitter i fullmäktige i Jokkmokk. Katrin påstås ha kryssat sig upp från 9:e till 3:e plats. Det är säkert så att hon fått tredje mest kryss - men ingen nådde de 50 som är spärren. Men annars har herr Östman rätt det är spännande med folkpartiet i Jokkmokk. De har hur många bra personer som helst på sin lista.

I våran andra vinnarkommun - Arjeplog - ska folkpartiet samarbeta med sossarna. Fast det låter som om Alf och hans folkpartister inte skrivit ihop sig särskilt mycket om politiken med sossarna. Men bra utdelning och därmed insyn får vi. Vice ordförande i alla nämnder och representation i alla arbetsutskott. Även där kan vi konstatera att förnyelsen gett gott resultat - många nya hungriga på listan. Och efter valet har än fler nya medlemmar anslutit.

Rekordsiffror för Luleås befolkningsmängd. Med takten som gällde vid halvårsskiftet räknade jag ju ut att 2015 årsvisionen om 80 000 innevånare skulle uppnås på 2040-talet. Som den slav på vagnen jag ska vara som oppositionspoltiker får jag väl konstatera att nu kan vi kanske uppnå den redan på 2030-talet.

Och Johan Sparrman föll på mållinjen som tänkt ordförande för byggnadsnämnden. Siffrorna var så pass jämna att jag kan tro att han föll på TV-licensskolket.

Det är inte lätt det här med den felfria människan och debatten om mediadrevet. Lotta Grönning förvånade mig i går i sin krönika med att tycka drevet var dubbelmoral. Men lite rätt kanske hon har. Men en grov gräns för att kunna förlåta för vanligt mänskliga fel och brister går väl ändå vid om syftet är girighet och att gynna sig själv (oftast på andras bekostnad). Nu har Carl Bildt  "ertappats" med att ha aktier i något ryskt företag som vi som nation måhända ska skriva avtal med. Det är klart att det är olämpligt - men nog kan vi väl lugnt och stilla säga till honom att avveckla det. Det är väl rätt mänskligt att när man mycket överraskande blir utrikesminister inte tittar i en eventuell aktieportfölj det första man gör.

Nu blir det en blandning av kommunalt inläsningsjobb och lite förberedelser för söndagens styrelsesammanträde. Och så trappstädningen förstås! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback