Hetsigt igår och regnigt idag

Tolv timmars återhämtande sömn - med avbrott under kvällen för att gå upp och stoppa i och tömma tvättmaskinen. Tredje maskinen på G nu på morgonen. Så jag kommer nog att kuna "skyla" mig en vecka till i alla fall.

Fortfarande nedbäddad såg jag mig själv käckt på min Skeppshultare utdelandes valsedlar på de sista gatorna i Sunderbyn. Det finns hopp när jag gapskrattade istället för att gråta när det spöregnade ute.

Gårdagen var intensiv - såg på min gårdagsblogg att vi skulle fira Jens födelsedag med tårta. inte ens det hann vi.

Började som sagt på ett äldreboende och var där i tre timmar. Det är inget snack om det inte är underbemannade och att verksamheten också lider av en icke fungerande vikarieförmedling. Organisationen är oerhört slimmad och det kan väl funka om inget oförutsett händer - men inom en sån här verksamhet är det oförutsedda regel. Att ensam svara för 8 eller 9 gamlingar som åtminstone denna morgon nästan alla ville upp samtidigt. Efter en timme - klockan åtta - kom ytterligare två personer. Delade skift är redan inför. Jag tror att en av de allra första åtgärder som vi ska vidta om vi får förtroende att leda kommunen efter valet är en total "revision" av äldre och handikappomsorgen.  Vi kunde ju i gårdagens Kuriren läsa om en 47-åring som tidvis vistas på det här äldreboendet. Och tidigare i veckan i NSD om den totalt dementa äldre kvinna som tvingades vara kvar på Sunderby sjukhus. Det blev långt det här - men varav hjärtat är fullt.

Sen var det valstuga och drag hela tiden. Erika Josbrandt och jag gick tillsammans och besökte handikappidrottens aktiviteter vid Åhléns. Också ett underutvecklat område i kommunen. Funktionshindrade ungdomar får inte assistans att besöka aktiviteter i den utsträckning de faktiskt har laglig rätt till. Och som ytterligare ribbor i deras tillvaro kan inte kommunen fixa träningstider med kontinuitet.

Valstugan stängde vi vid tretiden - hörde det fanns ivriga och nervösa  valarbetare från andra partier som undrade om vi skulle ha öppet på söndag. ibland hetsas vi fram av varandra. Men vi ska då ha stängt idag - jag tror vi valarbetare också måste få tänka på vilodagen.

Och tidningar och bloggar har jag skuttat runt på. Men det mest uppseendeväckande jag kunde hitta var att centerpartister är med tax. Socialdemokraterna har lägst utbildning och högst lön, kristdemokraterna har flest barn och moderaterna är grabbigast. Vad vi folkpartister är vet jag inte eftersom jag inte orkade gå in i själva rapporten. Men sånt brukar de politiska motståndarna tala om - åtminstone om det är något negativt. Vi får väl hoppas att någon fanatisk sosse inte är med tax - då vet man inte utgången. Och det är väl byn Kuttainen som drar upp barnstatistiken för kd?

Nu ska jag tvätta färdigt och så får det väl bli bil och apostlahästarna för utdelning. Mors sparkcykel är ju annars fullständigt idealisk men jag lär bli lika blöt på den som på cykel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback