Hur bara kan man?

Hur bara kan man sluta räkna personrösterna i Luleå? 42 valdistrikt av 58 - och så bara slutar man. Herregud - det är ju hur spännande som helst och följa. Och så ska vi ju hinna med landstingsvalet också. För de menar väl inte att vi ska få gå i spänning om det hela helgen?

Man måste ju då sitta och trixa själva och fundera. Mp verkar ha stor andel av röster som inte är räknade på vallokal - utlandsröster och förtida röster på valdagen vad gäller riksdagsvalet. Vilken thriller - kommer de in i landstinget eller ej? Och hur påverkar Kirunapartiet som ju åtminstone ska ha ett mandat som belöning för att de har mer än 8% i en landstingsvalkrets.

Kunskapen om sånt här är inte så stor hos journalistkåren. PT till exempel spekulerade i om centern skulle kunna få ett riksdagsmandat till i Norrbotten - ett utjämningsmandat. Ja om inte om vore så skulle man kunna åka över atlanten på ett järnspett som min företrädare som gruppledare älskade att säga.

Apropå trixa så nog har jag varit tvungen att köra valsimulatorn på Arjeplog. Allting annat oförändrat så behöver Alf i Arjeplog en röst till för att ta fjärde mandatet. Jag tror jag skrev om att han missade tredje mandatet förra valet med just en röst. Och ni - och Alf - om ni får lika många av valdagsrösterna i kommunen som ni får i riksdagsvalet - det vill säga 4 så kirrar ni det. Det räcker faktiskt med 3.

Och jag vet ínte om jag är dålig omvärldsbevakare - men vad lite det spekuleras om ministerposter? Bara om vem som ska bli Perssons efterträdare. Tack och lov att Margot W verkar tacka nej. Den sympatiska kvinnan skulle kunna lura många att rösta på socialdemokraterna. Själv röstar jag på Nuder så fort jag får en chans. Men jag tror inte att Tomas "Ken" Bodström blir så dålig för oppositionen heller.

Fortfarande lite svårt att koppla av och vara hemma!

Och ni som inte så inslaget i Nord Nytt 19.10 igår kväll om hur Rolf Nilsén nekas sjukpenning bör ta tillfället i akt och göra det på nätet. Jag hoppas särskilt att socialdemokrater a´la Mårten Ström och hans gelikar går in och lyssnar och hör hur antalet som nekas sjukpenning tredubblats från 2005 till 2006. Så att det inte blir något som läggs den borgerliga regeringen till last.


Kommentarer
Postat av: Ylva Mjärdell

Ja just det,precis som jag sa till min "röde" syster i går,det är sossarna som satt i system att jaga sjuka med blåslampa och inte någon annan.
Ursäkta min okunnighet men är det solidaritet att jaga sjuka människor med blåslampa?Hur var det nu igen det sas,uhm..Alla ska med,handen på hjärtat,alla....?

2006-09-21 @ 23:50:52
Postat av: Mattias Ställ

Hej Ylva!

Vi fick ytterligare 7 röster och som det ser ut tar vi det 4:e mandatet från vänstern!! Känns som att vi får fyra roliga år här uppe.

2006-09-22 @ 11:17:07
Postat av: Ylva Strutz

Ja, inte annat jag kan förstå så blir det 4. Har kört i simulatorn. Jättestort grattis till er alla! Det är första gången under mina dryga 30 år i politiken som inte Luleå är största fp kommun både i procent och mandat. Nu har ni 11,4 och vi 5,7, båda med 4 mandat vardera. Och Jokkmokk landade på 9,2. Hur roligt som helst!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback