Idag ska det hinnas

Jag tål inte mycket nu för tiden. Trots hemkomst redan vid 10 i går kväll var kroppen lite mör. Så jag har dragit mig till 8-tiden - och har litesvårt att bestämma mig för hur dagen ska organiseras.

Dock har jag kommit fram till det kloka beslutet att allt får vika för en 4 km promenad med stavar. Allt annat kommer att straffa sig.

Sen får vi se vad jag hinner med i form av deklarationer och kommunala handlingar. Dock måste jag hinna skriva motionen om "kärnkraftverket" som Thomas utlovat till våra politiska kollegor från andra partiet.

Och klockan 18 cirkus ska Birgit hämtas vid BYNS nya stolthet - järnvägsstationen vid lasarettet.

Om stockholmstidningarna kan jag säga att det inte var något speciellt. Lite svårt att hetsa fram blodsmak i munnen hon någon för att sossarna har egen majoritet i Sifo när det återstå 3,5 år till nästa val. Beskrivs dessutom i någon av dem som en framgång för Mona Sahlin. Här kan det verkligen vara befogat att ställa frågan om hönan och ägget.

Och Borg till avskaffa bostadsbidraget och funderar varför det inte är gjort långt tidigare. Bostadsbidraget - som gör det olönsamt att skaffa extra inkomst ska avskaffas och ersättas med extra barnbidrag.

Våra egna lokaltidningar har knappt uppdaterat.

Kommentarer
Postat av: Ylva Mjärdell

Bra förslag om att avskaffa bostadsbidraget.
Många är dom som genom åren tyckt jag varit en nöt som arbetat i stället för att få bostadsbidrag som ensam mamma.
Enda gången jag haft en slant i månaden straffade det sig och jag blev återbetalningsskyldig för att jag i slutänden hade arbetat för mycket.
Så jag skippade tanken rätt snart och ställde in mig på att vara en nöt i stället.
Självklart ska det löna sig att vara flitig och arbeta.
Anders Borg är inte bara söt utan han är klok också!

2007-04-15 @ 12:37:02
Postat av: Ylva Mjärdell

Så söt och klok att han nog egentligen borde vara folkpartist i stället..........

2007-04-15 @ 12:39:53
Postat av: Krille

Ja, du måste vara omåttligt stolt över att du får ta bort bostadsbidraget för fattigpensionärer. Kanske du kan påverka din statsminister så att man kan få dra av en hel miljon om skaffar privat betjänt istället. För någonstans ska du ju skänka de pengar du konfiskerar från de som har det svårast. Hur går det förresten med dina nystartsjobb och "jobbgarantin" som ju visade sig vara endast en ytterligare sänkning av a-kassan samt ett tvång att 30 timmar i veckan sitta i AFs lokaler. Mycket bättre än utbildningar som ger jobb.
Gå nu ut och tala om för alla redan utsatta hur lycklig du är över att du personligen stöder besluten som endast är till för att göra det värre för de som idag har det värst.
PS. Tror du själv att FP ens kommer in i riksdagen 2010? Jag tvivlar.

2007-04-15 @ 16:58:22
Postat av: Ylva Mjärdell

Det handlar om bostadsbidraget för ensamstående föräldrar som ska kompenseras via barnbidrag i stället och som inte påverkas om du kanske har möjlighet att arbeta mer.

Tanken att man ska kunna leva på lön av arbete och inte bidrag är helt rätt och då talar jag utan att för den skull vara som pojken med guldbyxorna.

Om vi går från bidragsberoende till arbete så gynnar det inte minst de fattigpensionärer som du nämner.

Krille varför låta så aggressiv,går det inte att ha en om inte vänlig så i alla fall vanlig samtalston? Aggression är inte det samma som passion och engegemang vilket många tycks tro.

Man behöver ju inte ha lämmeln som sin förebild om än man ger sig in i en politisk debatt eller argumentation.Eller hur?

Jag är övertygad om att Folkpartiet finns med i riksdagen 2010 och inte bara det.
Vänta får du se.

Ha en fin kväll och njut av våren!

Pst!
Jag är folkpartist och inte moderat.
Finns stora skillnader om du läser på lite.

2007-04-15 @ 17:57:39
Postat av: Ylva

Tack Ylva, för ditt svar till Krille. Fast jag tror inte det är lönt att öda någon energi på honom som kopplar ihop "fattigpensionärer" med extra barnbidrag.
Till Krille kan jag väl bara säga att regeringenspolitik för Norrbottens del gett över 3000 personer fler i sysselsättning vilket är likamed att lika många slipper leva på bidrag och/eller konstlade åtgärder.

2007-04-15 @ 21:01:15
Postat av: Krille

"regeringenspolitik för Norrbottens del gett över 3000 personer fler i sysselsättning " - Och hur har du fantiserat ihop den siffran då? Tror du att de jobb som skapats under 2006 och början av 2007 har ett vitten med er politik att göra? Jag tycker fortfarande att du ska gå ut på stan och visa hur stolt du är över raseringen av välfärden och trygghetssystemen. Skyll inte ifrån er på Moderaterna ty det är helt upp till er själva att stöda deras rasering. Ni kanske har märkt att humanister som tidigare valde mellan FP och SAP idag allihop har gått över till SAP? I Sverige gillar vi vår välfärd och dina ideologiskt blinda hyllanden får det att klumpas i halsen på en majoritet av befolkningen idag.

2007-04-15 @ 21:37:25
Postat av: Ylva Mjärdell

Vad är välfärd?
Vad är trygghet?
Innebärd välfärd och trygghet per automatik samma sak för alla? Om inte så varför?
Är välfärden och trygghetssystemen oföränderliga till sin natur medan världen,människorna och allt annat förändras?
Är välfärd och trygghetssystem samma sak som bidrag? Eller är sann välfärd mer än så?
Slutligen vad kännetecknar en sann humanist?
Nu ska i alla fall jag sova på saker och ting.
Sweet dreams!

2007-04-16 @ 01:03:28
Postat av: Ylva

HejNisse

Skälet till att jag inte tänker gå i polemik med dig offentligt är att jag tycker att tillsättandet och avsättandet av partiledarna ska ske av våra medlemmar - inte av Expressens förljugna journalistik. De är långt ifrån ensamma om den. Norr- och Västerbotten (och kanske även de andra länen som nämnts i debatten) tycker samma sak i partiledarfrågan. Ändå marknadsförs det av media som om Västerbotten kräver hans avgång och att han har fullt stöd i Norrbotten.

2007-04-16 @ 05:01:56
Postat av: Nils - Gustav Ökvist

Du har helt rätt Ylva vi ska ta den här debatten i ett annat forum. Men hur är det Ylva vem eller vilka av medlemmarna här i länet har fått säga sitt i denna fråga? Det är i såfall ganska länge sedan den debatten fördes bland oss gräsrötter. Jag ser fram emot att detta kommer upp på agendan vi ska väl ha ett minilandsmöte som brukligt är då tar vi denna debatt i demokratisk ordning eller hur? Men kom ihåg att Lars Lejonborg är och var en nödlösning efter Maria Leisners så tragiska bilolycka och att hon valde att avgå efter den.Min önskan är att Erik Ullenhag blir vår näste ledare en ung man med den utstrålning som vår nuvarande ledare är i total avsaknad av.

2007-04-16 @ 06:19:37
Postat av: Krille

Det har kommit ett klargörande från DIN finansminister där han avser att avskaffa bostadsbidraget för just fattigpensionärer och istället ge ett generellt icke inkomstbaserat bidrag till ALLA barnfamiljer. ÄVEN miljardärer. Dvs. det är ett bidrag till de med barn, dvs. ett barnbidrag som er bidragspolitik inför. Skillnaden mot en SAP regering är att samtliga era bidrag är riktade till miljonärer och INTE till behövande.

Du måste vara stolt, eller?

Har du någon som helst kunskap om den politik du flamsar runt och stöder? Och om du har det, vad är det då för fel på dig?

2007-04-27 @ 21:22:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback