Lunchrapport

APU innehäll inga större överraskningar. Inte en endaste reservation. Men det berodde väl på att det enda ärende med lite politisk sprängstoff förpassades till partigrupperna. Ansvarskommitténs förslag.

Själv skulle jag vilja backa tillbak till den regionutredning vi höll på med för flera år sen. Låt oss ta delarna från ansvarskommittén som handlar om ökat regionalt bestämmande. Och då döper vi om landstinget till regionkommun.

Jag har svårt att se stordriftsfördelarna. Får vi mer pengar? Nej Sparar vi på utgifterna. Ja ingen har än påvisat det. Kan vi samarbete utan storlän - borde vara möjligt.

Ta det goda ur ansvarskommittens förslag så får länssammanslagningar komma med kommande generationer.

Spontant så känner jag så - men nu ska jag lyssna till Jan-Åke Björklund fd direktör för Kommunförbundet. Mycket behaglig att lyssna till oavsett budskap.

Efter en lunch med viktväktar pizza och jordgubbar med sötningsmedel till efterrätt så känner jag mig taggad för det.

Ha en skön eftermiddag - och ni som vill höra om ansvarskommittén kan ratta in 89.3 Mhz - jag vet inte hur långt utanför Luleå det funkar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback