Julaftonsbilder

Har ägnat morgonen åt att försöka leva så lugnt som juldagen förr i tiden inspirerade till. Då fanns inget annat att göra än att inspektera sina julklappar och vänta på någon förhatlig släktmiddag som man var tvungen att klä upp sig till. Annandagen var vikt för söndagsskolans julfest eller minns jag möjligen fel här?

Allt nog ska jag nu lägga ut några julaftonbilder därefter ska jag åka och dricka julkaffe och mata in batterier i diverse apparater - våg och telefon bland annat - som mor och far fick till julklapp. En och annan spik för almanackor och dylikt. Plus förstå de nya julstärnorna som både ska monterat ihop och hängas upp.

46461-815

15.02 - Kalle har samlat styrkorna. Från vänster mor Marianne, Lisa, Nancy, Maj Britt, fader Yngve och Lottas mor Doris.

46461-816

Här Anke - Lottas syster - och Sara.

46461-817

Julbordet färdigdukat - med granris och lingonris från den närliggande skogen.

46461-818

Paket som är fröjd för ögat. Vilket det avlutade trägolvet från 30-talet också är. Kreatör i båda fallen svärdotter Lotta.

46461-819

Mera vackra paket.

46461-820

Jens får säga som farbror Johan Wikström i en historia från min barndom. "Nä, inte äter jag mycket. Men jag äter fort och länge"

46461-823

Och Lisa tyckte att alla åt för mycket och för länge. Tomten skulle komma när gröten var aväten - så hon hjälpte villigt till att portionera ut - dock inte till sig själv.

46461-824

Lite trötta och uppgivna flickor - kommer han aldrig tomten?

46461-825

Även mor och far sitter lydigt uppradade och väntar.

46461-826

Så kom han äntligen via altandörren!!

46461-827

Och nybörjare i gemet kunde vi genast konstatera - en tomte får ALDRIG visa sina händer.

46461-828

Men han hade dem i fickan så det var fort åtgärdat.

46461-829

Lotta hantlangar till tomten. Å se på tusan - riktig oproffsig var han - här tar han av sig handskarna igen.

46461-830

Och här poserar Sara och Lisa med tomten. Innan han hastade vidare. Även tomten har ju numera effektiviserat och delar bara ut ett antal paket - resten delegerar han till någon eller några på plats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback