Nu tar vi en snutt till

Snabblunch på expen - 10 minuter bloggning - från NU och från ks - förr eller senare har jag gjort den listan.

Hästnäring och EKO-ringens verksamhet - från oppositionen tycker vi det vore rimligt att hästnäringen och fåren skulle kunna samsas. Sägs ju komplettera varann ur naturens synpunkt. NSD hade dock missat att jag också yrkade på gemensamt arrende.

Medborgarförslag om att göra om Hälsans Stig till mer av löparbana - avslag.

Motioner om avidentifiering av ansökningshandlingar för att motverka etnisk diskriminering - en moderat motion och en väsnterpartistisk. Kuriosa i sammahanget att det är Ewa Andersson - som inte längre tillhör vänstern utan sossarna - som motionerat. Vet inte vem Mattias Karlsson hoppas ska lämna då han yrkade ytterligare en återrmiss.

Revisionsrapport om systematiskt miljöarbete, framtida ansvar för hemsjukvården (distriktssköterskorna till kommunen), revisionsrapport integration - allt i stor enighet.

Utökat flyktingmottagande - moderaterna svängde från utskottet. Kan tror att Lulebopartisterna övertygat Mattias om att Lulebo med drygt 11 000 lägenheter, över 80 % av det totala antalet hyreslägenheter inte skulle klara att skaffa fram 10 extra som inte alla är på Hertsön. Fan tro´t!

Men det var allvarligt det som kom fram i debatten. I Lulebos styrelse får de tydligen rapporter - skrönor? - om att invandrarnas lägenheter förstörs för 100 tusentals kronor - medan Invandrarservice inte alls har dessa uppgifter från samma Lulebo. Och de borgerliga partier som är representerade i Luleåbos styrelse tror uppenbarligen mer på "skrönorna" än på Invandrarservice? Bara Kd och folkpartiet som stod fast vid ökad flyktingmottagning samt miljöpartiet. Bra engagemang av Annika Eriksson!

Utökat anslag för särskolan och utökad budget för korttidstillsynen tackar vi i Folkpartiet särskilt för!


Upprustningen av Klubbviken. Ingen hemlighet att upprustning behövs men nog kändes kalkylen lite väl höftad. Det var bara vi i folkpartiet som krävde en återremiss för att få den totala kostnadbilden för vilken upprustning som behövs. Bra att ha för att ha förhandlingar med entreprenören. Som ju antingen måste äga anläggningen eller få ett mycket långt arrende för att våga satsa.

Men vi släpper väl kravet om återremiss inför fullmäktige - ingen idé att driva ensamma.

Förstärkning Norrbottens kammarorkester - mer känt som NEO, fortsatt försök med Närlinjen rakt igenom i princip.

"Deluppföljning av den kommunalekonomiska utjämningen" - moderaterna följde upp sin tidigare(?) partilinje om att staten måste gå in och utjämna - inte utjämning mellan kommunerna. Ett särskilt yttrande från Mattias Karlsson som jag hoppas han skickar till Reinfeldt också. Har inte hört att alliansregeringen prioriterat denna utgift även om jag kan hålla med om delar av argumentationen.

Ordning för inkallande av ersättare i styrelser och nämnder - någon påminner mig så ska vi sprida kännedom om detta till vårt folk i styrelser och nämnder.

Bidrag till elevbesök från Sydafrika - avslag. Så kan man ju fråga sig om sydafrikaner på utbyte ska måsta bo på hotell - vad är det för fel på hemma-hos-boende?

Och något val och sen två detaljplaner. Det senare myndighetsutövning varför de icke kvarvarande allmänhet måste köras ut. Måttsund 10:16 fick bifall till detaljplan för fritidshus - men jag gillar inte att stadsbyggnadskontoret lagt sådana negativa värderingar i brödtexten. Vem är stadsbyggnads som ska bedöma om du och jag vill köpa fritidshus i Måttsund?

Och så fick jag svar på frågan om närheten till bondgård för Lergärdan utbyggnaden i Sunderbyn. Det var som jag trodde Innimarks och den ligger utanför detaljplanen. Så något Bodenfall - Buddbyn - kan det inte bli fråga om.

Därmed anser jag min rapportering fullföljd!

Eftersom jag inte sett att någon annan rapporterat om dagens spontanaste och roligaste kommentar så återger jag den. Börje Lööw kom iförd ny elegant hörsnäcka för mobilen varvid Erika utbrister. Va haru en hörlur? Själv såg jag gamla farmor framför mig med den stora svarta backelithörluren!


Nu har jag ett par besök inplanerade - och återkommer väl ikväll


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback