Hjältarnas dag

Kom cyklandes till 12-kaffet och mötte en upprymd far i orange jaktkeps. Sture var på besök - och med hunden Morra.

En liten pik innan han kastade sig in i Stures bil. "Markänget"  åker vi till - i fall ni tycker vi dröjer för länge.

46461-451


Här är Sture vars besök på sommar och höst alltid är efterlängtade av mor och far. Sture är fö bror till min småskolefröken Kerstin född Thurfjell gift Larsson. Och som Jens också haft som fröken.

46461-452

Och detta är Morra - en riktig Norrbottensspets. Hon visste vad igelkottar var så det umgänget var inga som helt problem.

46461-454


Fyra timmar i skogen och två liter av skogens guld. Notera att det är 90% myltbär.


Jag tror jag ska söka hemtjänst för 10 timmar skog i veckan. För som pappa sa: herregud jag är som en ny människa när jag fått vara i skogen.

Nåväl hjälte nr 1 och 2 är Sture och Morra som tog med far till skogen idag.

Hjäte nr 3 är faktiskt jag själv. Som när far och Sture åkte gick och skulle fixa näten över jordgubbarna. Och vad var där om inte en till synes död igelkott. Oh min gud hur gör man slut på en halvdöd igelkott? Fast in och hämta sax och vatten.

Igelkottar har räddats förr. Så ned i skräddartällning och pratade lugnande med Igge- Han hade piggnat till rejält - det där med "död" var nog bara instinkten.

Hur vi klippte och kämpade så var han loss utan det blåa oket.

Och kompisar - ni som har nät över era jordgubbar - jättemassa koll så inte igelkottar eller trastar sitter och plågas till döds!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback