Vi kör Regine också

Lika bra att köra rubbet nu - när spöktimmen ändå infunnit sig.

Regine Nordströms diffusa anklagelser i detta inlägg i
Kuriren den 4 juli.

Och Erikas svar till henne publicerat igår den 5 juli likaledes Kuriren

Och så mitt svar (lite råkopia - vilket även gällde svaret till Patrik - måste läsa och event. rätta) lite inklistrat så hör på slutet.


  

Svar på debattinlägg, Regine Nordström, 4 juli

 

Regine Nordström försöker på ett försåtligt sätt involvera mig i den debatt och det ifrågasättande av Sommarbiennalen som letts av Dan Ankarholm.

 

Reginas citat som ?på skattebetalarnas bekostnad? och vad som ?är konst? är fullständigt gripna ur luften. Eller?

 

Jag vänder mig starkt mot sammankopplingen med  Dan Ankarholms inlägg. Det är märkligt att just Dan som inte ens var där kan ha så tvärsäkra åsikter. Och det är inte mycket i dessa som jag  skriver under på.

 

Man kan tycka fårskallar är äckligt. Men livet är inte bara metrar av färgglada bilder  ?  livet är också äckligt ibland. I synnerhet krig!

 

Den enda källa där jag överhuvudtaget berört Sommarbiennalen är min blogg. Där skriver jag efter att ha bevistat invigningen:

 

?En riktigt trevlig kväll ? faktiskt! Jag ska fundera om det är värt 500 000 kronor per år! Av era skattemedel! Jag tror faktiskt det ? bara ikväll var det riktigt många människor av alla kulörer som var där. Och tankar väckte det!?

 

Funderingen handlade inte om årets biennal utan mer om den skulle permanentas i budgeten. Vilket  också gjorts med mitt och Folkpartiets benägna bistånd.

 

Det som dock gjort fler än mig upprörd är de efterdyningar som kom efter biennalen. Där fredskonstnären från Norge är anmäld för våld mot tjänsteman. ?Ömsint? hand på axeln skriver en företrädare för arrangörerna. ?Incident? kallas det av en annan som vill bagatellisera händelsen. Den kvinnliga vakten upplevde det uppenbarligen inte som vare sig ?incident? eller ?ömsint? eftersom händelsen är polisanmäld.

 

Jag har kommenterat det hela på min blogg med att ?Vi ska inte ha med rötägg ? hur berömda de än är -. som förstör ett annars så himla lyckat arrangemang?.

 

Ingen kan väl förneka ? utan att föregripa skuldfrågan ? att det gav en fadd eftersmak?

 

Samma budskap har jag tidigare skickat med de som arrangerar Luleå Kalaset. Låt oss slippa artister där största spänningen ligger i att se om de dyker upp. Och om de dyker upp ? om de drogat sig med alkohol eller andra droger. Och om det trots det lyckas genomföra sitt scenuppträdande. Jag har själv varit med på Luleå Kalaset och väntat på en artist där framförallt medias fokus var just på detta!

 

Det handlar inte om att politiskt styra konst eller kultur. Det handlar om att respektera och upprätthålla spelreglerna i ett demokratiskt samhälle. Sen ska konsten och kulturen vara hur ?olydig? den vill!

 

Ylva Strutz

Gruppledare (fp)

         

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback