Namnlösa gatan

Håller på städa skrivbordet och hittade ks listorna - lovade visst lite mer info från det.

Vi hade bland annat tre medborgarförslag som handlade om att namnge gator efter förtjänstfulla personer.

Jag sympatiserar med det förslaget - men det påstods från stadsbyggnads att det kan man redan inom ramen för dagens namngivning.

Kan hoppas att de nyttjar det lite bättre - den senaste jag kommer ihåg är Hermelin för Hermelinsparken. Jag har säkert fel - det finns senare också - men många är det väl inte.

Dock hoppas jag verkligen inte att man ger sig på att ge Namnlösa gatan ett namn. Det är ju ett kuriosa i sig att den faktiskt har ett namn - Namnlösa gatan.

Det kan bli den stora stötestenen i ett  kommande maktövertagande i Luleå kommun - för moderaterna tyckte synd om gatan som var namnlös - och ville ge den ett. Dock okänt vilket!


Kommentarer
Postat av: Mattias Karlsson

Martin Ljung fyller 90 år den 15 augusti...vore en fin present att få en gata uppkallad efter sig! En annan som har förtjänat det är Ingvar Wixell...det finns många kulturpersonligheter som skulle kvala in att få en gata uppkallad efter dem! Namnlösa gatan har ju inte ens en gatuskylt som pekar ut den!

2007-06-06 @ 21:41:39
Postat av: Ylva

Godmorgon Mattias
jag tror det här bli den alla klasser svåraste frågan att komma överens om när vi ska ta över. Fast skämt åsido som skulle jag tro att det finns någon sorts historik om varför detta blev just Namnlösa gatan. Och jag kan ha fel - men jag har för mig att det kommit upp en skylt?

2007-06-07 @ 06:44:31
Postat av: Nils - Gustav Ökvist

Ja det har visst kommit upp en skylt och låt oss för allt i världen slippa den ikon dyrkan som moderaten Karlsson föreslår. Det finns redan Ljunggatan så nog räcker det låt det heta Skeppsbrogatan ända fram till Bodenvägen. Låt sedan delen av Skeppsbrogatan från Smedjegatan till Prästgatan byta namn till kulturhusgatan.
Det tycker jag verkar aningen klokare kanske bara jag som tycker så.

2007-06-07 @ 19:45:19
Postat av: Anonym

Tänker du också stjäla Namnlösa gatan för mig. Det tog mig nästan 30 år att fatta vilken stump det var - så nu tar vi inte ned skylten.
Ska Martin Ljung ha något så ska det väl ändå vara i Notviken - Martin var ju inte från Luleå utan från Notviken i folk medvetande tror jag.

2007-06-07 @ 21:28:54
Postat av: ylva

Tänker du också stjäla Namnlösa gatan för mig. Det tog mig nästan 30 år att fatta vilken stump det var - så nu tar vi inte ned skylten.
Ska Martin Ljung ha något så ska det väl ändå vara i Notviken - Martin var ju inte från Luleå utan från Notviken i folk medvetande tror jag.

2007-06-07 @ 21:32:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback