Absolut inte!

Fick nedanstående kommentar på ett tidigare inlägg.


"hej ylva!

kan du inte kommentera din partisekreterares påhopp på centerpartiet? vill folkpartiet lämna alliansen?"

Och svarar gärna. Jag tycker definitivt inte att man ska se det som ett påhopp - än mindre någon önskan att lämna alliansen. Att media och våra vänner oppositionspartierna kommer att utmåla det så är något vi får leva med. Men det är viktigt både för oss och centern och alliansen som helhet att vi inte får någon konformismens (så svårt att jag nästan inte kan stava - blev det rätt?) tystnad.

För mig var artikeln ett välkommet klargörande var vi som socialliberalt parti står i viktiga frågor. Att centern vill närma sig oss i ett antal frågor tycker jag inte vi ska klanka dem för - snarare vara stolta. "Ett smalare och vassare EU" känns förvisso som rent plagiat i munnen på centerns partisekreterare men det kan vi bjuda på. Men när centern också gör anspråk på att kalla sig socialliberalt parti - är det nödvändigt att påminna om vilka grundvärderingar som ett sådant står för av tradition. Att påtala att vilja bära epitetet "socialliberalt" också förpliktigar!!

I vissa frågor är det bara att konstatera att centern är fel ute sett ur vår synvinkel- vilket bör debatteras innan det blir ett problem i alliansen. Detta tycker jag Erik Ullenhag klargör på ett lugnt och sansat sätt i sin debattartikel i DN.
Läs och begrunda - både folkpartister, centerpartister och andra.

Sen är det värt att notera att även andra partier i alliansen har både rätt och skyldighet att lyfta frågor som kanske måste slipas i kanten för att passa alla. Måhända måste snart Kd vädra var deras tygndpunkt ligger i abortfrågan. Och för moderaterna med sin totalomsvängning i vissa frågor kommer säkert debatter att uppstå underifrån.

Och rubriken syftar på att vi absolut inte vill lämna alliansen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback