Bara vara

Idag ska jag fortsätta att bara vara - en konst som jag utövad hela kvällen i går i lite olika dimensioner. Han både med en socialvisit, flera samtal som varit på "väntelistan" och så fick jag besök av en god vän. Så jag satt och snattrade till klockan midnatt.


Men så har jag blivit i sängen till klockan halvåtta - var ut och kollade efter tidningarna halvfem och fem. Tror de kom fört halvsju - då hörde jag gnisslet. Så jag har strejkat med tidningskrönikan idag. Passar ju bra med strejk idag - att mullra som gruvfacket. "Vårt nej sitter fast som i berg - gruvan" eller hur han nu uttryckte det. Lät allt lite barnsligt - när gruvfacket står kvar där ensamma.

Intressant att läsa från Pajala där Kostenniemi konstaterar att det är missbruket av plusjobben som gjort att kommunerna nu hamnat i en prekär situation. Tydligen - och jag har hört det från fler håll - är det satt löner långt över vad som var tänkt. Plusjobben skulle ju vara jobb som var utanför den reguljära verksamheten och som inte skulle komma att utföras annars. Och som "morot" skulle nivån ligga en bit över a-kassan. Skulle vara intressant att se en sammanställning hur det ser ut.


Idag kommer väl annars nyhetsflödet att handla om valet av partiledare Sahlin och hennes installationstal. Och lokalt hoppas vi att Luleå basket ser till att bli klara för semifinal.


Med tanke på att Fredrik Lundh är hårt engagerad i Unga Örnar är det intressant att notera att se att "tre örnar", 13, 16 och 17 år skriver en insändare där det säger sig tycka om regeringens förslag om att man ska ha betyg redan från årskurs ett. Nu är det ju inte så att regeringen lagt något sånt förslag - men det fick det väl inte veta på konferensen?


Och så ser jag vid en andra blick på tidningen att jg uppmanas att se upp för att Styrman börjat blogga - nu tror jag kanske inte att Styrman och jag riktigt har samma nisch. Vi ryms nog båda.


Bara vara innebär dock att det inte blir så många inlägg i dag - Styrman till trots.

Dock bär jag med mig en ambition om ett eller annat foto. Kanske något vårtecken? Det som göms i tö.. Igår hade det tinat fram ett gäng "grabbar" mindre stadiga på benen. Det befann sig vid knuten mellan Handelsbanken och Åhlens. Helt plötsligt hade jag två stycken bakom mig i bankomatkön som stod och triggade varann och små boxades. Det var inte utan att jag stod beredd att ducka och jag tryckte mig tajt mot bankomaten.

Senare på kvällen tänkte jag på artikeln jag läst om hur bankomater fejkats med kortläsare. Huj - de kanske bara skulle avleda min uppmärksamhet - in och kolla men sekinerna var kvar. Får  ta en glutt till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback