Nu darrar man

Vägg i vägg sitter revisorerna. Bosse hade drömt om ett badrum för 443 000 som spökade i vår bokföring. Så nu sitter de och letar efter fakturor på kakel och klinker. Det måste nästan vara lite förgyllda beslag också för den summan. Dock kan det dock inte handla om våra lilla toalett här på jobbet - där "Gunnar" får göra insatser med jämna mellanrum för att förhindra att det står och läcker.

Själv har jag suttit ett par tre timmar och diskuterat och analyserat äldreomsorgen inom Luleå kommun. Vi ska ta ett ordentligt grepp på det nu - en stor utmaning framöver.

Fyren som skulle bli ett flaggskepp inom äldreomsorgen fungerar idag inte alls som det ursprunligen var tänkt. Nu bygger vi ett nytt flaggskepp i forms av Midgårds. Där ska bli avdelning för palliativ vård och avdelning för demens. Färdigt hösten 2007 i första etappen.

Jag kan ju fundera var dessa gamlingar är i dag? Eller är det ett helt nytt behov som uppstår till hösten? Så är det förstås inte. Men idag kallas allt för avlastningsplatser - på det sättet döljs det verkliga vårdbehovet. Inte underligt att personalen går på knä både på det ena och andra stället.


Däremellan har jag hunnit idka lite privat hemtjänst i form av apoteksbesök för mor. Väldigt besvärligt det här med att de byter ut till billigare mediciner - med samma funktion men annat namn. Det är inte tvärenkelt för äldre personer med många mediciner att hålla i sär när namnen på medicinerna byts i stort sett varje påfyllning som görs.


Apotekspersonalen har gått på kurs så damen frågade; "tror du hon vill spara 400 kronor". Åt staten - men det sa hon inte. Efter samtal vid mitt senaste doktorsbesök är jag lite kluven till denna "billigaste priset" reformen. Dessa pirater som tillverkar hyperbilligt bidrar inte med en enda krona till forskning och utveckling på medicinsidan. Å andra sidan bjuder de förstås inte heller på "mutresor" till läkare som också varit en mindre önskvärd företeelse.

Så piraterna kanske har ett berättigande i alla fall för att hålla monopolföretag på mattan! Jag har inte riktigt bestämt mig än.

Nu ska jag sätta fram gofika till revisorerna så att det verkligen skriver på!


Kommentarer
Postat av: Karin

Det är inte det enda som är besvärligt med att Apoteket byter ut medicin. De kan även byta från kapsel till tablett bara för att det blir billigare, vilket gör att det blir ytterligare kostnader för kunden och besvärligt blir det också. Man måste kontakta sin läkare för nytt recept och det ska stå att medicinen inte får bytas ut och så ska man till Apoteket en gång till. Det borde bli ökade kostnader för samhället då Apoteket inte "säljer" medicin som tidigare lämnats ut och så har vi miljöförstöringen som kommer därtill (ytterligare resor hit och dit). Jag kan inte tänka mig att jag är ensam om problemet. Jag undrar egentligen hur mycket billigare det blir i slutändan om man tar med alla aspekter.

2007-03-08 @ 18:04:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback