Hotet kroniskt

Utan att negligera det rapporter om klimat hot som kommer måste jag ändå reflektera över att "hotet" förföljt mig hela livet.

Farmor hade sin teorier hämtade från bondepraktikan. Det var tecknen som visade om vintern skulle bli sträng eller mild. Hur skörden skulle bli och så vidare. Varifrån hon hämtade teorin om att jorden skulle gå under när kvinnorna började bära långbyxor vet jag inte. Det fanns någon annan version också som byggde på kvinnors beteende men den har jag glömt. Kan tro att den kom via mörka långrockar.

Miljöhoten känns som om jag levt med hela livet. Har glömt vad Björn Gillberg gjorde i TV - fast nu kommer det. Han tvättade väl skjortor i Prädd - något ersättningsmedel för grädde. Vi barn (tidigare än Gillberg) skrämdes för att äta ketchup - kolla hur farligt genom att putsa pengar i det. Fast då visste vi inte att putsmedel med samma ofarliga ingredienser skulle säljas som dyra miljövänliga putsmedel långt senare.

Sammantaget gör detta att jag inte är riktigt mottaglig för hotrapporter oavsett det är FN eller någon annan. Jag tror inte vi är det vi som tillhör den generationen som utifrån larmrapporter legat på badstranden och kollat upp mot skyn för att se ozonhålen och sen ned på kroppen för att se hudcancerna utbreda sig.

Jag vill ha en vitbok 50 år tillbak i tiden. Vilka bilder av
framtiden visades på 70-talet - och hur blev det. Då kan bilderna av en framtida spansk solskust få bättre trovärdighet - eller sämre?

Dock vill jag säga att det inte behövs några medialt uppslagna hotkampanjer för att förstå att vi i många stycken måste lära oss leva bättre i harmoni med naturen.

Jag får mig väl på moppe för detta tyckande - men jag känner mig i tryggt sällskap med en "avkomma" från miljöminister Andreas Carlgren. Riktigt så rå vågar inte jag vara mot FN:s klimatpanel och Al Gore!

Efter några reflekterande timmar i sängen på morgonkulan inser jag att jag bara har 3 riktiga arbetsdagar denna vecka - torsdag och fredag är jag på förbundsstyrelsen med Studieförbundet Vuxenskolan. En av de tre "åtgår" dessutom till sammanträden nästan hela dagen - måndag med apu och revisionen. Och onsdag måste jag väl göra ett break och lyssna till Eu-minister Cecilia Malmström på Kulturens Hus mellan 12-13.

Kontentan av detta reflekterande blir att det nog bara är att ge mig av till expen fortare än den. För fredag när jag anländer Kallax klockan 17 är det bara att försöka vidarebefordra mig till Älvsvbyn och den konferens vi har där fredagkväll och lördag.

Höres från staden senare idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback