Jag slutar

Idag är det dagen efter. I går på Månadsmötet informerade jag mina partivänner att jag lämnar uppdraget som gruppledare.

Idag blir det nog inte mycket tid till bloggande förstår jag med anledning av alla mail och telefonsamtal som redan börjat ramla in.


Pressmeddelande

2007-11-28

Ylva Strutz

Gruppledare (fp)


  

Jag slutar!


Jag har ikväll informerat mina partivänner i Luleå om att jag kommer att sluta som gruppledare.


Några kanske tror att det är för att jag blivit gammal och trött? Möjligen kan det sistnämnda stämma då min hälsa inte är på topp. Jag är inte direkt sjuk - men under utredning sen ett halvår tillbaka. Någon diagnos har trots detta inte kunnat ställas.


Jag har drabbats av en muskelåkomma som gett sig tillkänna sen drygt 1 år tillbaka. Senaste halvåret har den varit synnerligen besvärande och aggressiviteten på besvären är klart stressrelaterade. Detta är till men för mitt uppdrag och ledarskap främst på grund av koncentrationsproblem, fysiskt handikapp och bristande ork.


Jag är ute i arbetslivet på mitt 43:e år varav drygt 30 år i politikens och demokratins tjänst. Jag har älskat - och älskar -  det politiska livet - och därmed har det aldrig varit tal om några 40 timmars arbetsveckor. Det har varit fantastiska år - med många givande möten och underbara människor - men också oerhört slitsamt. Det är nog det kroppen signalerar nu! Det har varit svårt att erkänna men jag måste nu vara realistisk och inse att jag på allvar spelar med min hälsa som insats. Vilket jag inte har råd med som snart 60 åring!


Jag ska tillsvidare försöka upprätthålla den halvtidstjänst som verksamhetsledare jag har för folkpartiet Norrbotten.


Min avsikt är att lämna samtliga mina uppdrag som politiker på kommunalnivå! Detta kommer att ske successivt och parallellt med processen att utse ny gruppledare. Preliminärt kommer jag fungera som gruppledare fram till 080131 eller till dess ny gruppledare är på plats.


Om det finns några frågor från media finns jag tillgänglig på expeditionen torsdag klockan 10.30 tillsammans med lokalavdelningens ordförande Johan Landström.


==

Nu startar processen att utse en ny gruppledare. Folkpartiet i Luleå har många kvalificerade kandidater så något "tapp" för partiet blir det inte.   


Kommentarer
Postat av: Berndt

Klokt beslut. Var rädd om dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback