Min nya varma kompis

Har haft en skön stund med min nya varma kompis - värmedynan. Den är go och lindrar det onda - i alla fall för stunden.

En skön stund också i telefon med kompis Märta. Även om vi faller in i att jämföra krämpor. Men vi är duktig på att "svära" upp åt varann när det blir för mycket jämmer.

Och nu väntar jag på slalom, Ettan gick inte så bra för svenska tjejerna. Knappt att Anja och de andra kom med till andra åket.

I väntan på detta läste jag nyhetsbrevet från Olle Wästberg. Olle har varit riksdagsledmot med mera för folkpartiet. En av mina ideologiska favoriter. Han har också varit något sånt där sändebud i New York och skriver en hel del om USA.

Denna tycker jag är tänkvärd . eftersom jag häromveckan fick exakt samma budskap från han som var på Kulturens Hus. Han vars namn jag inte kommer ihåg - men som var med och grundade tidningen Gringo - jag har skrivit om honom tidigare.

Hans pappa jobbade som taxichaufför i Sverige - medan pappans kompis som hamnat i Kanada hade fått ett jobb där som motsvarade hans utbildning.

"Ett folk går under i det svenska systemet

I en lysande artikelserie har Göteborgs-Postens reporter Christer Lövkvist

(han borde vara en given kandidat till nästa journalistpris) gått på djupet

med vad som hänt med den somaliska folkgruppen i Sverige: ²Ett folk med

tusenårig historia håller på att gå under. Mitt ibland oss. I Göteborg år

2007. Högt på listan över skyldiga står somaliska pappor som överger sina

familjer. Det svenska bidragssamhället och den stängda arbetsmarknaden

bidrar till katastrofen, som kan avläsas i grov kriminalitet, utbrett

missbruk, bidragsfusk, usla skolbetyg, splittrade familjer och skyhög

arbetslöshet.²

Förklaringar till att det gått snett finns det gott om. Somalierna kom hit

under en svår arbetslöshetsperiod och hamnade i bidragsberoende. Men

somalierna kom inte bara till Sverige. En stor grupp utvandrade till

Minnesota i USA. Människor med samma brist på utbildning och samma

kulturella bakgrund. Och där lyckades de!

Budskapet som mötte invandrarna var tydligt: Välkommen till Minnesota, se nu

till att försörja dig! Och så skedde. Mängder av somaliska småföretag

bildades, det slumområde dit många somalier flyttade har tack vare

somalierna ryckts upp och brottsligheten har minskats.

<http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&amp;a=378763>

Också bokförlaget och tankesmedjan Zufi har genomfört en debatturné och

publicerat en bok (Benny Carlsson: Somalier i Minneapolis - en dynamisk

affär) om somailerna i Sverige kontra USA:

<http://www.zufi.net/page008.html>"

Men jag är övertygad om att Nyamko ska vara med och ändra på detta!


Kommentarer
Postat av: Nils - Gustav Ökvist

Naturligtvis är det "storebror staten" och sossarna
som bär skulden till att det ser ut som det gör på bidragsfronten. Att folk fastnar i ett bidragsberoende är inte direkt deras fel utan att de inte får komma in på arbetsmarknaden och genom sitt jobb oxå försörja sig. När man väl får pengar utan att anstränga sig så blir detta ett bekvämt sätt att leva, när då inte dessa bidrag räcker så kommer oxå kriminaliteten. Nej inför "Minnesota modellen" här så kommer mycket av den främlings fientlighet som nu frodas att minska och förhoppningsvis oxå att försvinna.

2007-11-26 @ 06:15:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback