Vem har snott november?

Fick en aha upplevelse av det mindre trevliga slaget igår - börjar vara alltför vanligt för tid i allmänhet. Helt plötsligt pratade vi om 26 och 27 november. Och jag kunde bara spontant högt för mig själv frågade vem tusan som snott november månad?

Snott hade han gjort - den 51-åring som man nu hittat i utlandet som hållit sig borta i 7 år efter grova ekonomiska brott. Riktigt tjenligt åt vederbörande- dock torde det inte vara Obolmannen.

Hörde att man i Göteborg nu invigt en anläggning för fjärrkyla. Skulle spara utsläpp motsvarnde 10 000 bilar på årsbasis. Hur kan det komma sig att vi i Luleå - trots gott om kyla och kompetens via univiesitetet fortfarande bara befinner oss på försöksstadiet?

Drinken
Mint julep måste jag erkänna att jag aldrig hört talas om. Dock går den tydligen inte att dricka ens när man druckit 10 öl före - frågan är väl om man kan och om det är lämpligt att överhuvudtaget dricka något annat än vatten efter 10 öl?

Skolan i Luleå gräver sin egen grav - kritik mot hur Luleå kommun hanterar skolfrågorna. Precis vad jag påpekade i går inför revisorerna. Det fanns en uppgivenhet bland flera sossepolitiker som mest konstaterade att de måste sitta och titta på medan fristående etablerade sig. Självfallet är det inte så - men ledningen måste se till att våra kommunala skolor får mer långsiktiga spelregler. Nu får de mest ägna kraft åt oron för vad som ska hända istället för att utveckla kvaliteten så att eleverna vill stanna. Här är ytterligare två artiklar som "skottar" graven. Sorry - det blir bara en - artikeln om att Kvarnåskolans framtid utreds igen finns inte med på nätet.

Det är nämligen ingen kraft från ovan som bestämmer. Det är föräldrar och elver som väljer den skola de anser är bäst.

Och ledaren i NSD tycker att 10 miljarder inte är så mycket att väsnas för. Och har kommit fram till att det bara är 2% av det som totalt betalas ut i trygghetssystem via Försäkringskassan. Vi är nog en del andra som kan se mycket i våra trygghetssystem där 10 miljarder skulle göra gott. Men NSD tycker uppenbarligen att de ska betalas ut till fifflare istället. För tro inte att det är de mest behövande som är "kreativa" nog att utnyttja och fuska med systemet.

Ja så har vi då våran egen utdragna tvättsåpa. Nu säger Kent Ögren nej till att ompröva beslutet. Eftersom det är exakt samma procedur som förra gången så lär det väl kosta 4-5 miljoner i skadestånd igen. Vi får väl se vad revisorerna isåfall säger - det här är också exakt det som gjorde att revsiorerna förra gången prickade nästan hela landstingsstyrelsen.

Om jag vore Kent Ögren så nog skulle jag försöka limma lite extra på sugproppen som han uppenbarligen har på taburetten! Faktiskt är det väl så att om mitt scenario blri verklighet så bör innehavarna av småtaburetterna också hålla i sig.

Undrar om det är samma tjuv som stjäl min tid på morgonen som stulit hela november?

Ha en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback