Stolt!

Sett Selma på TV - inte vet jag om filmen ger rättivsa åt henne eller ej. Läste i Expressen att PO Enqvist ifrågasatte om det var viktigt att visa den sexuella sidan av Selma. Men för mig var det helt okej och en bekräftelse på hennes storhet. Jag tror det också säger en hel del om varför hon återfinns på uppropet för bildandet av Folkpartiet 1934. Och redan tidigare medlem i Frisinnade landsföreningen. 1934 var Selma 76 år!

Förutom att jag var Sunderbyns mesta boklånare som ung så  växte jag upp med Selma Lagerlöf, Gustav Fröding och en massa sportårsböcker i bokhyllan hemma. Kan undra om det präglat mig?

Jag har läst dem alla -  såna där fina halvskinnband  eller vad de nu heter - Selmas beiga och Frödings blå - men vid mycket ung ålder. Någon eller några har jag repat ett par gånger. Men nu såg jag flera titlar som jag inte minns mycket av. Alltså inte i filmen utan när jag googlade för att få fram hennes födelsetid.

Och visst är jag himla stolt över Selma - och att hennes namn finns med på tavlan som finns på expen över vilka som undertecknade uppropet för Folkpartiets bildande 1934!       

Och kanske kan en del böcker ger aha-upplevelser efter att ha fått ett mer personligt porträtt av Selma - oavsett hur korrekt det är eller ej!                                                    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback