Bokångest!

Nu har den slagit till igen. Den gör det med jämna mellanrum. Nu var det Röda Korset som med sitt kreativa upplägg väckte den igen.

Röda Kortset kör en egen bokrea - parallellt med den traditionella. För 10 spänn får du köpa en kasse med böcker, De har plockat ihop från det som lämnats in - vilket lär vara massor.

De måste innebära att många kommit över ångesten. Och klarar att lämpa iväg sina böcker.

Ett snbbt överslag ger vid handen att det måste röra sig om 3-400 böcker. Av vilka det kan finnas ett och annan jag inte läst. Några väcker nostalgiska känslor. Några är bara gamla eller vackra. Men säg att det blir 100 som verkligen är bevarande värde av något skäl.

Men hur ska jag komma till insikt om att resten kan jag göra mig av med.

Vad är det som gör att jag känner mig så rik med alla dessa böcker? Och kommer jag att känna mig som en utarmad och fattig person om jag lämnar bort dem?

Kanske jag skulle kunna ta det etappvis. Göra en hylla på jobbet med 20 böcker i taget. Och så en skylt med "En guldtia för varje bok - pengarna till Frälsningsarméns barnkollo".

Eller har ni 40-talister som gått före något bra tips om hur ni gjort?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback