Inte mycket att orda om

Fast det är inte sant - det fanns mycket i tidningarna idag - men eftersom jag ska tillbringa dagen med Sara och Lisa så har jag inte så mycket tid att skriva.

Kan dock inte låta bli att konstatera att Anders Köjs för ovanlighetens skulle är lite slarvig med sina uttryck. "Nya"
avtalet med Luleå hockey. Förvisso kan det väl uttryckas som att Luleå hockey "pytsar" in 5 miljoner av egna medel men att det skulle minska kommunens kostnader med samma belopp är fullständigt fel. Man måste skilja på äpplen och päron. Det innebär 5 miljoner mindre i kommunalinvestering - men kostnadsmässigt handlar det om ca 300 000 kronor mindre per år. Och det kan väl snarast betraktas som "handelsgotta" i perspektivet att Luleå kommuna ska betala i häradet 27 miljoner per år.

Sympatiskt -  troligen framkallat av verkligheten - så blir avtalet 5 årigt istället för 30 årigt. Men kostnadsmässigt förändrar det ingenting - tvärtom. Efter 5 år är investeringarna satt i sjön och därmed finns också kostnaderna för skattebetalarna oavsett vi betalar via ett så kallat hyresavtal eller tvingas ta över driften.


Två insändare i ärendet idag i Kuriren. Intressant med Sara Karlssons inlägg som är ett litet nytt perspektiv. Här är det andra.


Ett verkligen nytt perspektiv ger Birger Kumppani tillkänna i NSD (synd att insändarna i NSD inte går att länka). Det går inte att ställa kommunala satsningar mot varandra enligt honom. Och visst har det skett satsningar på handikappade - 6,3 miljoner för två fina monterbara handikappläktare till Luleåkalaset, hävdar Birger.


Mycket att göra till 2010 ( för tillgängligheten i Luleå) konstaterar Birgit Kumppani avslutningsvis. Absolut - men det finns inte en spänn avsatt för att fixa det - min gode Birger!

Sen kan jag ju bara ana vad föreningarna inom handikapprörelsen tycker om det här uttalandet - de som dignar under lotterier och annat för att klara sin verksamhet?

Nu hinner jag dock inte orda mer - vi får se om jag får låna datorn något mer innan jag lämnar tillbak barnbarnen i morgon eftermiddag. Det fanns bland annat två intressanta artiklar i NSD som väcker frågor om vilka värderingar som gäller när man väljer att publicera namn på "skurkar".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback