Värdera nyheter

Värdera nyheter och kritiskt granska - ja jag borde ju kunna det. Nyheten om att riksdagsmännen får jobbavdrag för sina avgångsersättningar var förstås bara en sida av myntet.

Det gäller även 100 - 200 000 vanliga anställda som förhandlats bort från sina jobb.

Det hindrar inte att jag vidhåller min kritik i grunden - ett jobbavdrag ska för mig kompensera för de merkostnader man onekligen har om man väljer att arbeta istället för att passivt  lyfta a-kassa eller andra bidrag.

Men tydligen handlar det om juridiska spetsfundigheter i skattelagstiftningen. För de som får avgångsvederlag (inte avgångsersättning) får tydligen inget jobbavdrag.

Allt enligt en snäll riksdagsman som försökt förklara detta för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback