Alla kan vi vara små!

Det är nästan så att jag harmas att jag inte hade möjlighet att delta vid besöket i Aitikgruvan. Jag kan ju undra hur det känns att stå vid foten av detta "monster"?

46461-898

Vår riksdagsledamot Gunnar Andrén till vänster och vår eu-parlamentariker Olle Schmidt till höger. Och vem fotografen är vet jag inte eftersom Mårten Hansson - som försett mig med bilden - står i mitten. Mårten är före detting - som jag - som gruppledare i Gällivare.

På temat små noterar jag att två i länet är gripna misstänkta för våldtäkt och
barnporrbrott. I en riksomfattande aktin kallad "Edmund". Snarlikt "Eklund" som vi känner igen från morden på Engla och Pernilla. Jag hoppas därför att polisen vid dagens presskonferens offentliggöra namnen. Vi får inte missa en prenumtiv barnamördare igen!

Fortsätter på temat "små". "Besparingar som märks" - och nog känns det cyniskt att som BUN-ordföranden hoppas att barnen skadas så lite som möjligt. Vi har en överkostnad på förskolan i Luleå jämfört med många andra. Förmodligen ligger en hel del i höga lokalkostnader - och detta betalas med större barngrupper och kanske mindre pedagoger. Vem tror att barnen går skadelösa.

Och så gläds jag med Georg Sundström i Valvträsk. Han kan väl inte precis räknas in bland de små - åtminstone inte i ålder - 98 bast. Nu har han vunnit mot kommunen som mot hans vilja skulle placera honom i ett äldreboende. En skamfläck  för alliansen i Boden och Olle Lindström som annars brukar sjunga valfrihetens lov. Fast jag kan undra hur många såna fall som inträffar i det fördolda. I Luleå finns en magisk gräns någonstans vid 30 -35 timmars hemtjänst i veckan - då det inte längre anses att "gamlingen " är lönsam i sitt hemmaboende.

Själv ska jag trotsa kylan och ta på mig jeanskjol och ha bara ben idag.

För övrigt var det lugnt hos mor och far. Men tidningen var inte hämtad - så riktigt kurant känner sig nog inte far.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback