Överoptimism

Glödlampan ska fasas ut - först är den matta 100 watts varianten. Men det som fick mig att reagera är att de i artikeln påstår att en glödlampa håller 1 år - medan energilampan håller 10.

Men vilket kvalificerat svammel - energilampan håller möjligen ett år - och glödlampan en bra bit under. Själv konstaterade jag att det inte var bra affär för mig som privatperson att satsa på energilampan - men det kan ju finnas andra skäl. Vi får efter förmåga dra vårt strå till stacket - mitt har varit energilampa trots att det kostat lite extra.

Men det fick mig också på att fundera kring begreppet "forskning". Numer presenteras varenda rapport som producerats av någon eller några  "halvväxtingar" vid ett universitet som forskning. Nu är det någon  som kommit fram till att internet inte är skadligt för barn - och hur ska jag v'ärdera den mot alla andra rapporter?

Nä det är nog dags att kvalitetssäkra begreppet "forskning".

Jag missade andra åket i slalom - men Maria PH kom 7 och Anja på 13:e plats.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback