Förtroendeingivande

"Svenska Valutagruppen AB" - låter lite förtroendeingivande med det där "svenska" - det sitter i. För min del hade tankarna gått till något hel- eller halvstatligt. Om jag hade haft några pengar att investera hade jag absolut trott att det var betydligt seriösare än Obol. Sorgligt för alla som blivit lurade.

Dock går mina tankar inte till dem utan till släkt och vänner till de unga personer - syskon - som omkom så tragiskt i frontalkrocken. Tänk för så många människor livet slogs i spillror för lång tid framöver. DET är grymt!

Läste en insändare i NSD som kommenterade den "vadslagning" som förekommit på ett äldreboende i Luleå.  "Så låt mig inte bli gammal och hamna där i dödens väntrum.." skriver signaturen "realist". Och Mattias Hägg undrar i en annan insändare i samma tidning om det verkligen räcker med en tillsägelse - borde det inte fått sparken (Mattias använde något starkare ord än jag). Förvånande att inte PRO funnits med i opinionsbildningen här? Man kan ju fundera om det finns några lojalitetskonflikter? Kanske är lättare att skälla på regeringen än att ta itu med uppenbara mis(S)förhållanden på hemmaplan? Det är livsfarligt med politiskt styrda intresseorganisationer - jmf gärna hur kommunal (S)ålde ut helgtilläggen!

Dags för lite show i kommunpolitiken skriver Göran Lahti i Kuriren apropå valet av nytt kommunalråd i Pajala. Medlemmarna ska få rösta om vilken av de 7 kandidaterna som ska få bli kommunalråd. Om ingen får av dem får mer än 50 procent av rösterna körs en omgång till med de 2 kandidater som fått flest röster. "Det är lite väl amerikaniserat, men en väldigt demokratisk modell" berättar arbetarkommunens ordförande Åke Johdet. Själv kan jag undra hur i friden de valde kommunalråd tidigare? I slutna rum? Det "amerikaniserade" förfarandet är väl den enda demokratiska metod som finns?

Nå Gudrun och Rune har namnsdag. Första tanke är mina skolkamrater Larsson och Lundberg. GRATTIS båda två. Märker att jag allt oftare hamnar tillbak dit i tankarna  - till 50-talet. Ett säkert ålderstecken?

Just nu är jag lite ambivalent om hur min dag ska te sig - har ju förvarnat om att jag förlägger min arbetstid till eftermiddag idag. Men nu blev det ju inget vårdplaneringssamtal. Måhända ska jag ändå ha beredskap att hämta hem (Fyren) idag? Tiden får utvisa.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback