Lite avslutande spår

Börjar vara dags att sätta lite avslutande spår inom organisationen. Nu har jag satt in 500 kronor till finansieringen av Folkapartiets jubileums bok - FP 75 år. Och då får jag förutom boken mitt namn i den.

"Där fick du, lille Paulus!" heter boken och jag hoppas jag inte som moderaterna i Kalix blir stämd för brott mot upphovsmannarätten om jag återger denna lilla historia som återfinns i boken. Jag tycker bara det är SÅ bra!

Sveriges främsta kvinnliga tonsättare genom tiderna hette Elfrida Andrée. Hon var domkyrkoorganist i Göteborg och aktiv liberal. Elfrida satt ofta ensam sent om kvällarna och övade inför konserterna. Vid ett tillfälle, då hon tagit hela den stora domkyrkoorgelns resurser i bruk utbrast hon sedan orgeln tystnat - anspelande på aposteln Paulus ord om att kvinnan skall tiga i församlingen: "Där fick du, lille Paulus".

Den tillägnar vi alla kvinnoprästmotståndare - "där fick ni, gossar!"

Detta får också bli mina avsltuande spår här hemma - nu vidtar resa mot jobbet med omväg för att vattna mors blommor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback