Gott Nytt År, Jokkmokk!

Ja så sant som Ludde Wästfelt skriver på ettan - "i dag..." - att Jokkmokk en egen tideräkning - tiden före och efter marknaden - så Gott Nytt År på er - må festligheterna bli lyckade nu när marknaden är invigd. Kan dock undra vad Ohly gjort som meriterat honom att inviga marknaden? Eller är det bara vanlig nepotism från kommunalrådet Hövenmark?
   


Löften höre nyår till - därför kanske mina ögon föll på denna bantarartikel. Själv tror jag att orsaken till utebliven viktminskning är att man inte alls håller sig så strikt till dieten som man tror man gör. Fråga mig - ganska erfaren på området.

Nytt äldreboende på gång i Luleå - inte en dag för tidigt. Trots den höga tröskeln för att få detta bistånd motsvarar kön faktiskt minst ett helt äldreboende. Jag kan dock ifrågasätta om 60-70 platser är den mest kostnadseffektiva storleken? Ingridshem med sina 41 platser fördelade på 5 avdelningar och  3 plan - har bara två nattpersonal. Är det så att man i nya boende vill trycka in 60-70 gamlingar på dessa två anställda?

Anders Köjs borde för övrigt fråga socialnämndens ordförande hur många äldreboendeplatser Luleå kommun har per invånare över 80 år - en siffra som jag tror låg på 36 när jag satt i socialnämnden. Frågan är om man idag har gått igenom golvet - dvs är under 30? Oanständigt isåfall.

Ödesmatch ikväll - tror jag? Visst kämpar både Modo och Luleå vid samma sträck!

Såg igår att Birgitta Ohlsson får dryga 108 000 tusen i månaden som minister. Politikerlöner är ju något som berör - kanske debatten skulle tjäna på lite jämförelser med hockeyspelare - ser att Jonte skulle ha 200 000 kronor i månaden för att gå till Asplöven. Huruvida det var lönen före eller efter att han "gått ned enormt i lön" framgår inte.

Tänk att media inte klarar av att presentera lönerna för Luleå hockeys spelare? Nog har det satsats tillräckligt mycket skattepengar till dessa för att offentlighetsprincipen ska gälla?

Ja nu har jag fått min stund med tidningar och dator - därmed kan torsdag den 4 februari gå igång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback