Glad att de har fel!

2011-03-10, kl. 06.15

Regeringen "skäller" på dem - metereologerna. Ska ha bättre träffbild för sina prognoser. Fast själv är jag bara himla glad att de hade fel om gårdagens prognos. En decimeter blötsnö är inget vare sig jag eller min rygg längtar efter just nu. Och bönhörd blev jag - bara lite pudersnö. I övrigt en mild och vänlig morgon.

Glad också över gårdagens VM-guld -
Helena Ekholm - eller "vår sköna Helena" som kommentatorn dristade sig till att jubla vid målgången. Kommentatorer som inte riktigt klarar av att referera distanssträckorna - kan inte riktigt hetsa upp spänningen. Kan ju bero dålig resultatservice från arrangörerna - bildproducenten valde att visa en deltagare nästan utom tävlan då Helena satte sina guldskott. Frustration hos kommentatorerna.

Vi är väl många som hoppats/hoppas få glädja oss åt ett SM-guld för Luleå Basket. Och visst vann de igår - men tvingas kvala. Vann förgäves känns dock som en hård skrivning. Men inte utan att man tänker hellre slås ut än ännu ett SM-silver. För det blir inte att vinna ett silver utan att förlora ett guld. Hu - vilka negativa tankar jag skriver ner.

Anrikt snickeri i konkurs - Siverts snickeri i Öjebyn. Trodde annars att Siverts snickeri fanns i Sunderbyn. Fanns skriver jag för nu är det bostäder. Anrikt föresten - vem trodde att Bröderna Rutqvist - Helge och Einars verkstad skulle bli Siverts snickeri även i folkmun här i byn - men så blev det. Och frågor uppstår - jag vet fortfarande inte  vem som äger det huset? Och om det handlar om samma Sivert här som där dvs i Öjebyn resp. Sunderbyn.

Och kostchefen i Älvsbyn är sur - gillar inte politiken tänker riva upp hennes beslut om att införa lättmjölk och lättmargarin. Kändes nästan som ett hot när hon säger att hon måste minska fettet någon annanstans och att barnen nog inte kommer att gilla om det blir mindre av korv och köttbullar. Och nya vice kommunalrådet Helena Öhlund tycker att det är bra att övriga partier följer socialdemokraterna. Vilket får mig att minnas alla konstiga s-turer i den kommunen. Frågan är vem som följer vem? Och om Helena verkligen kommer att stå för någon ny s-politik i Älvsbyn. Självgod!!

Märkligt att PT inte har något om "fettbråket" i Älvsbyn - idag går det ut över hela Sverige via regional TV. Över hela Sverige vet det nog också att i Piteå låser de in gamlingar för att de har för lite personal. Man måste i den här debatten skilja på "låsa om" alt. "låsa in". I Piteå handlar det om att låsa in och nu sätter socialstyrelsen hårt mot hårt - 100 000 i vite om det inte åtgärdas. MYCKET BRA!

"Dom över död man" låter som en novellrubrik i morbror Ottos Lektyr på 50-talet. Men är Jan Troells film och Torgny Segerstedt - den bör jag nog se.

Och nu bör jag nog sätta fart på den här dagen. Efter en helledig dag igår - bär det av till Arvidsjaur i eftermiddag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback