Vilodag?

2011-03-06,kl. 07.00

Tänk på vilodagen - så att du helgar den - visst. Tidningen - stockholmsblaskan DN - är inhämtad. Innan Vasaloppet ska jag hänga tvätt och bära upp två blomkrukor med rosor som ska fram i ljuset. Sen blir det femmil när nu den startar. Får lägga in dammsugningen så det inte stör skidorna. Sopsortering, blomvattning, disk och annat plock fixar jag under loppen. Dagen ska sen toppas med årsmöte i Piteå klockan 16. I deras nya lokaler - ska bli spännande att se.

Gårdagen präglade i allt väsentligt av begravningsgudstjänst och minnesstund för Enar Björkqvist. Vackert, vänligt, varmt och massor av vänner. Missionskyrkan i Älvsbyn fylld till mer än bristningsgränsen - räddningstjänsten hade nog inte gillat om de sett. Enars berömda Clivior ramade in podiet där kistan stod. Rörande när 76-åriga Enars sista scoutgrupp tog farväl vid kistan. Tretton släktingar från Gotland - mestadels syskonbarn - sjöng "Hemland där sol ej dalar". Mäktigast av alla kanske när Enars bars ut från sin kyrka och bårbilen började rulla medan alla deltagare stod ute och sjöng "Härlig är jorden.."

En begravning och minnesstund som tog mer än 5 timmar utan att jag ville vara någonannantans.

Kort kan det också sägas - Enar - en god människa!
 
Jag var in i Boden och köpte en ros att lämna vid avskedet. Mörkgul med lite oranga kantmarkeringar - mycket vacker. Tog av omslagspapper och tidningspapper i bilen. Många tidningar har tryckts sedan Enar dog den 8 februari. Och många är dess sidor - jag undrar vilket tecken det är rosen var inslagen i precis det siduppslag där Enars dödannons var införd?

Men som officianten Klas Johansson sa - döden ska uppslukas av livet - så nu får vi gå vidare i livet - gärna med Enars livsgärning som föredöme.

Carpe diem - nu startar jag upp söndagen med träningsprogrammet och tvätthängning innan Vasaloppsstarten. Jens - med nummer 9014 - har lovat vinka till mamma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback