Svarta rubriker

2011-10-20, kl. 06.30

Som om det inte är nog svart i höstmörkret så avlöser den ena svarta rubriken ytterligare svarta rubriker. Otäckt med
avrättningen i Alingsås. Som om det inte är nog trauma med den dödade pojken i Ljungby. Det blir lite bissart att ta till sig då allvarliga och sorgliga rubriker blandas med sånt trams som vem som sa vad och mobbade vem i "Bonde söker fru". Tänker att rubriksättarna skulle kunna använda olika färger och nyanser på rubrikerna - för att liksom förvarna oss om det undeliggande allvaret?

Glatt organge färg vill jag ha på rubriken att EU stöder Norrbotniabanan. Tänk så glad Åke Bergbäck i Kalix ska vara - som redan för himla många år sen talade sig varm för Europakorridoren. Hoppas att både Åke och jag får vara med om starten på banan iaf.

För girighet och fusk får vi välja en färg som är billigare än andra - det kommer att gå åt mycket. Kommun/landstingsanställd i Piteå polisanmäld. Bara en i raden - varenda dag dyker det upp nya - både lokalt och nationellt. Mannen som lurade till sig 14 miljoner är ju en helt otrolig historia - med tanke på hur nitisk och njugg Försäkringskassan är gentemot hederliga medborgare.

Apropå Försäkringskassan så har det nu kommit en prejudicerande dom som ger Försäkringskassan bakläxa. Bedömningen vad avser livslång nedsatt arbetsförmåga och kravet på rehablilitering har feltolkats. Det gläder mig särskilt när jag håller på att bistå en person som utsatts för just detta. Försäkringskassan tycker att vederbörande ska pröva och eventuellt övergå till skyddat arbete. Idag kan vederbörande försörja sig själv till 50 procent - men Försäkringskassan tycker att det är ett bättre alternativ att gå över till skyddat arbete - och försörjas på heltid av staten. Det blir nog ordning på sjukförsäkringssystemet också ska ni se - även om vägen dit har varit smärsam med många upprörande fall!!

Glad blir jag när jag ser artikeln i NSD om "Fixar´n" - ganska många små positiva avtryck har jag satt som gruppledare för FP.

Begreppet "sista länken" lärde jag mig igår - handlar om fallet med Ganna och andra gamla som utvisas trots att deras enda anhöriga, släktingar och vänner finns i Sverige. De som absolut inte har något kvar i det land det lämnat. "Sista länken" avskaffad av sosseregeringen - det är väl därför Fredrik Lundh Sammeli hellre talar om "ömmande skäl". S är hand i hand med moderaterna som inte vill återinföra den!!

Ena tanken ger en annan - apropå moderaterna. Undrar om Kurirens ledare idag har fel sifferuppgift. Bara 180 motioner till moderaternas stämma i Örebro. Trots både ett nytt idépolitiskt program och ett kommunalt handlingsprogram. Som jämförelse kan nämnas att Folkpartiet hade ca 500 motioner till landsmötet - trots att programmet kommer först nästa landsmöte.

Nä nu måste jag lägga på ett kol. Får besök på jobbet redan klockan 9. Prat- och fikagäst. Sen hörselkontroll klockan 10.15. Träning så klart - 4:e i veckan - sen ligger jag åter på snittet 3 per vecka.

Och så gratulerar jag - slutligen - Sibylla som har namnsdag idag. Grattis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback