Min dag idag

2012-04-04, kl. 07.00

Tar det lugnt på morgonen - det är ju stilla veckan för rackarn. Och lite känns det väl så. Undras om inte en del av befolkningen redan flytt ut till stugor - känns som om vi är färre som är igång.

Häftigt lång dag igår - steg upp strax för 4 och avgång härifrån 05.10. Svarttaxin hämtade i Alvik och levererade till Kallax. Vilket innebar att jag satt utanför Pontus och läste dagstidningar halvssju. Massor med folk vällde in - och jag var nästan på väg att backa ur träningen. Men det visade sig att de uppslukades av olika kollektiva "bestraffningr" typ gruppgympa och spinning. I min löparhall och träninghall var det bara ett par personer förutom mig - så det ska nog bli framtidens melodi - att träna vid 7-tiden. Gratis parkering har man också.

Långlunch igår - arbets sådan kan man väl kalla det - även om det var trevligt. Helmers i Alvik fick besök av mig, Thomas och Sebastian. Det var Sebastian som var målet för vårt "arbete" - kassören från LUF som försvann lite hastigt ner till Uppsala för studier i höstas. Lite kul att höra hur livet tett sig för honom samtidigt som vi ordnade lite nödvändiga underskrifter.

Min dag idag - jomenvisst. Namnsdag - Marianne. Namnsdag är större för mig än födelsedag. Kanske för att jag hela min barn- och ungdom saknade sådan. Det närmaste vi kom - mor och jag - var Mariana - på valborgsmässoafton. Fast mor hade nog sitt Viola - men det namnet gillade hon inte. Nåväl för ett antal år sen blev det rena ketchupeffekten på namndagsfronten - nu idag - 4/4 Marianne och sen den 11/4 Ylva.

Tidningarna i tid idag - vilket de inte var igår. Kuriren toppar med en glad nyhet för byn - "Ny förskola till Sunderbyn", Glad nyhet hittade jag även på sportsidan -
vinst för Skellefteå - som nu har möjlighet att gå vidare om de vinner nästa match - 3-2 i matcher kan bli 4-2 och final. Känner mig rätt ensam i grannskapet - kommunen - om att hålla på Skellefteå. Hör till och med annars normalfuntat folk hålla på AIK - det från Solna - för då skulle Luleås fiasko bli mindre - vi blev då utslagna av mästara gubevars. Men vilke snömos!!

Mindre glad nyhet toppar NSD - "Fisken förgiftad" - om förhöjda och överskridna gränsvärden i flera sjöar i Norrbotten. Men larmrapporterna om vad vi skä äta och inte äta har jag tvingats lämna därhän. För vem vill tvingas att välja mellan cancer och psykisk ohälsa - vad som gäller för kvinnor och rött kött. För mycket intag ökar risken för cancer och för lite intag ger ökad risk för psykisk ohälsa. Och aldrig möttes det två - så¨kallade forskarna och deras rapporter?

Tråkig nyhet två - har NSD också. Om striden om OS-biljett. Jag tar inte ställning för vare sig den ena eller andra - men är tämligen less på denna interna brottningsstrid som pågått så många år. De unga flickorna ser dock nu båda ut som damer- vilket innebär att de är tanter och ute ur brottningen om något år. Hoppas bara att denna bråkkultur inte satt sig i väggarna.

Oj vad tiden går - mycket mer jag skulle vilja skriva av mig om - inte minst Pajala kommuns norrbottens syndrom - verkar inte komma igång med bostadsbyggandet förrän rubriken om sinande gruvor kan siktas. Kurirens ledare idag. Men nu mot arbetet - ska förhoppningsvis vara så effektiv idag att jag med gott samvete att stänga för helgen - och vara i åter i tjänst först den 10 april.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback