Gräddfil?

2012-12-07. kl. 06.15 
 
Få se om "länkteorin" fortsätter att funka - dvs att jag länkar in dagens namnsdag i datumet ovan - och vips blir texten svart - och inte den otäckt svårlästa rödlilafärgen. Angela och Angelika gratulerar vi idag - och jag känner två - Hedlund resp. Hedlund. Ingen felskrivning - nej - Jens frus syster och Jens frus brors fru. Undrar om "svägerska" kan vara rätt benämning på båda?
 
Inte händer det mycket inte - trots att dagarna flyger fram. Jobb igår - ensamjobb - satt och väntade på Thomas till han ringde - hade glömt att han hade sammanträde på annat håll. Fokus på att-göra-listan som kortades märkbart. Och så träning förstås . trögt i portgången som vanligt - men skönt när det var gjort. Tackar svärdotten för telefonsmtalet - just när jag var på väg in i TV-dvala - tack vare henne som blev det en effektiv kväll hemma också - ett och annat bortgjort.
 
Hör på TV att mjölk numer är en världshandelsvara. Har sett i våra lokala tidningarn att handlare och intresseorganisationer slår varann i huvudet med varifrån mjölken kommer - LRF:s Nils-Olov Lindfors har påstått att ICA:s mjölk kan komma från 6 olika länder - varvid Arla contrar att deras mjölk minsann kommer från namngivna orter i Sverige. Tiderna förändras - själv kan jag från mitt köksborde blicka ut mot lagårn där jag som barn fick hämta mjölken - i emaljerad mjölkhämtare!
 
Från mjölk är inte steget långt till grädde. Och därmed knyta an till rubriken "gräddfil" som handlar om något helt annat. Är alldeles övertygad om att det är alldeles öde och tomt på Mediahuset - i alla fall på redaktionen. Alltså bör det nyheter som matas ut skötas med automatik. Jag har undrat förr - men är det så att NSD har en gräddfil? Om det är någon nyhet från papperstidningens etta som ligger ute på nätet - så är det alltid NSD. Fanns en slogan en gång i världen - NSD alltid steget före (påstod iaf min far - tryckare på NSD). Så även idag - en nyhet - från augusti - om en man som hittats med krossat skallben - och utredningen dröjer. Den har dessutom dröjt på länge så att bevissäkringen missats. Hur är detta möjligt?
 
Även ett snökaos måste kunna ses och kommenteras med humor. Verkar nästan som om Stockholmarna blir lite småsårade över alla skämt -  men nu får de stöd av någon väderguru på TV som minsann säger att deras snö  stockholmarnas minsann innehåller mycket mer vatten än vår - och därmed är mer svårhanterlig. Vilket är sant! Kommer ihåg när vi lånade ut plogbilar inkluderande förare till Skåne någon gång på 70-talet när det var kaos där - de kom hem och lovade att aldrig mer jämföra - snön i Skåne kändes som om den var uppblandad med cement.
 
Apropå ordkrig och humor så ägnar sig ledarskribenterna i våra båda två tidningar att stjäla utrymmet för ett eget krig - om språkbruket. Svar på gårdagens Sticket - kunde inte länka då. Kan hålla med om att Östmans "rallarsvingar" - på den goda tiden då han fortfarande var ledarskribent - ibland var nära gränsen. Men nu handlar det om ordvändningar i en krönika - och åtminstone jag har högre toleransnivå både vad gäller sanningshalt och ordbruk - det är liksom förutsättningen för att det ska bli roligt och lättläst - att ramarna är rätt vida.Just nu har OA sista ordet - fortsättning följer?  Fö blir jag rätt irriterad när jag kastar ett öga på texten igen - OA drar sig inte för att blanda in Breivik i argumentationen - och inte med egna ord. Utan han använder citat av PO Eriksson - lösryckta ur sitt sammanhang. Fult!
 
Det fick blir mitt sista ord också - nu har jag lyssnat till mina egna tankar - och skrivit ned. Lugn och harmoni i kroppen. Nu mogen för jobb på förmiddagen. Dejt på banken kl. 14.30 - och så ska jag inhandla en väckarklocka -på uppdrag av tant Lilly.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback