Äntligen..

2012-02-25, kl. 07.00

så fick vi då veta vad vår prinsessa skulle heta - Estelle. Måste erkänna att första känslan inte var så positiv - men skyller på kungens tvekan - och blickande på fusklapp - att uttala namnet gjorde sitt till. Men när jag "smakat" på det ett tag så tycker jag det är rätt vackert. "Silvia, Ewa, Mary" är väl helt okej att hänga på - undrar om farmor verkligen stavar med w - eller om man internationaliserat? Uppskattar mest att man drog alla "kungakännare" vid näsan och att man verkar tänkt själva. Estelle har ju ingen dålig koppling heller - Folke Bernadotte med de vita bussarna.

På det privata planet närmar sig också dagen "äntligen" - i morgon är det brunabönor-fläsk och semmelfrosseri i Bärigårn. Ska baka semmelbullar idag - och i år ska jag inte försöka efterlikna fars supergoda semlor utan pröva på ett recept som jag fått via Lars A - med kall degvätska. Men som vanligt har jag redan i tankarna modifierat receptet - får se vad som blir.

Äntligen en
Östman krönika kan man väl också säga. Känns faktiskt långt mellan gångerna - är det verkligen var fjortonde dag? Annars brukar tidsintervallerade (vilket hitteord!) händelser snarare få en att inse att tiden går fort. Är lite kluven till raljerandet över "bastubrevet". Visst blev det övertoner men viktigt att det belyste den black om foten som machokulturen är för Norrbotten. Och bastubadare må förlåta - men stormagade, svettiga, bastubadande män är lite symbolik. Annars delar jag uppfattningen om både hamburgarna och Bucht. Den senares uttalanden har jag helt missat - fast bakom den kan jag nog uppfatta samma hemmagjorda gloria som hos Åsa Petersen. Det behövs ingen ny lag - bara en Bucht!

Och bäva måtte anrika Sunderby Folkhögskola - ny rektor blir Anders Öberg. Med samma nypor som han hantlangar Kent Ögren som gruppledare i landstinget blir det hårda tag.

Trist att behöva läsa om misshandel i Luleå igen. Kommer att tänka på att vi ju har en omdiskuterad övervakningskamera i Nygatankorsningen. Kan inte påminna mig att den nämnts med någon nytta i något av alla de misshandelsfall vi läst om? Är min iakttagelse rätt? Frågan har också koppling tlll det faktum att polisen i Boden la ned utredningen om stöld trots att gärningsmännen var fångade på bild. Vi är inte betjänta av en falsk trygghet - som dessutom säkert inte är gratis att driva. Dags för utvärdering?

Borde "angripa" fler rubriker i tidningarna - men snön suger. En halvtimme med den nu - sen ska det bakas semmelbullar. Spännande! Och med jämna mellanrum kommer jag gå ut på nätet och vänta på första bilden på Estelle - nu får faktiskt kungahuset visa att de är moderna i sitt förhållande till media.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback