Narkoepilepsi

2012-02-13, kl. 06.45

Man ska inte skoja om sånt - narkoepilepsi. Men eftersom de pratats så mycket om det på nyheterna i helgen kom jag osökt in på att mitt kraftigt ökade behov av att sova faktiskt stämmer i tiden med när jag tog den där sprutan. Men isåfall har jag iaf ett bättre skov idag - tidningarna lästa redan 05.05. Fast med "middagsvilan" hade jag väl då fått mina 10 timmar. I mitt tidigare liv räckte det gott med 5.

Väl ett gott tecken på anpassning mot pension att jag tycker helgen varit alldeles för kort. Fast det är klart - någon form av jobb var det väl igår då jag var på jobbet klockan 11 och sen på årsmöte i Kalix. Fast de sistnämnda var så trivsamt att det är svårt att räkna som jobb - om jobb nu ska vara något negativt som det mest beskrivs i pensionsdebatten? Fick tom present - "Minnena ser mig" - Tomas Tranströmer - som jag kastade mig över.

Kuriren toppar med Luleås stolthet - isbanan. Få se om 10-årsjubileet ska kunna passera utan att tidningarna nämner vem som är dess "moder". Nämnligen Folkpartiet genom Ylva Strutz som motionerade till kommunfullmäktige om detta. Idén kom från våran Birgit Georgson. Isbaneartikeln inte länkbar än - men halva ettan i pappestidningen plus mittuppslaget. Tror för övrigt att barnen på bilden är "stoltheten" för en farmor jag känner.

Mindre positiv nyhet om
vapenstöld i Sunderbyn - Bomvägen som drabbats igen - kulvapen och smycken tjuvarnas byte. Och tjuvar som inte kör vilken bil som helst - passade på att byta den stulna bil de färdades i mot den som fanns på Bomvägen. Och nu undrar jag igen om inte polisen vill ha allmänhetens eventuella iakttagelser - varför inte lägga ut en bild på den stulna bilen som ju lämnats kvar på brottsplatsen?

Utrikespolitik brukar jag inte nämna så ofta - men en suck av lättnad undslipper jag mig för att sparpaketet i Grekland är i hamn. Med förhoppning att det ska lämna utrymme för andra nyheter - förhoppningsvis mer positiva. Kan hoppas att Greklands situation också sått ett frö hos svenska folket att det inte går att leka ebberödsbank - allra minst med ett pensionssystem.

För att återgå till lokaltidningarna kan jag inte låta bli att nämna Elsa Rensfeldts krönika - om pensioner - fast den inte är länkbar. Osedvanligt dålig - för att inte säga plump. Det är visst tillåtet att skämta om att 75-åringar - nästan pensionärer - vårdar andra pensionärer - men krönikan saknar helt den humor som gör skillnad mellan plumpt och roligt! Men säg mig den regel som inte har undantag - Elsas krönikor brukar verkligen vara läsvärda.

För övrigt börjar det nog vara hög tid för mig att göra verklighet av två drömmar:

att ta sånglektioner - för att utröna om det verkligen var befogat med streck i sång

att gå kurs i drömtydning: i natt har jag åkt tåg med min mentala syster Karin från Uppsala. Hon hade förstås ordning på både biljetter och bagage. Medan jag hamnade på fel tåg (vi sammanstrålade dock i Uppsala) och hade bagaget kvar på centralen i Stockholm. Nr 34 på bagagelappen - men när jag sökt boxen sökte jag efter 543 av någon anledning.

Nåväl åter till verkliga livet - där vi gratulerar Agne och Ove på namnsdagen. Grattis.

Nu är mitt mål att vara på jobbet klockan 8 - ska förhoppningsvis hinna med både sammanträde med nomineringskommittén, Viktväktarna och träning idag. Och lite annat jobb däremellan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback