Grön dag!

2012-06-15, kl. 06.30

Upp i hyfsad tid - fortfarande svårt med 04.30. Tänk det som var SÅ inprogrammerat - nu somnar jag gärna om en liten stund. Och bäst av allt - drömmer ofta något riktigt trevligt - den där sista stunden. Präglar säkert humöret.

Vet precis vad jag gjorde den här dagen för 16 år sen. Var just på väg till Västerviken för att fira Bernt - då 60 - idag 76. Grattis, grattis! Skulle väl ro att du/ni är på plats där idag också?

Grön dag igår - javisst. Hem vid 13-tiden - strax efter två var jag ute i grönytesvängen. Lite krattning - bort med stenar och kottar - och sen körde jag åkgräsklippare. Tre timmars grönytearbete! Tänk om jag gått runt med en handjagare istället - ja ni vet en sån där med motor men som du måste putta på själv. Tänk vilken härligt motion jag fick hemma hos föräldrarna de 2-3 sista åren de levde - mer än 2 000 kvadratmeter grönyta med handjagare!

Ingen smutsig byk i kommunalrådets händer! Nu skyndar sig KP att säga att detta ska rättas till och inte kunde han veta...Leif Wikman har fått stora ersättningar även från Kommunförbundet där KP basar. Nog borde väl detta sammantaget fått kommunalrådet att klappa Wikman på axeln och tacka för allt ideellt arbete? Vilket borde fått skammens rodnad att blossa på Wikmans kinder.

Noterade igår - tack gamla datorn - att året skrevs 1999 då vi i Folkpartiet skrev första motionen om att förändra politikernas pensionsgräddfiler. 2005 rönte vi viss framgång - möjlig pensionsålder flyttades från 50 till 60 år - faktiskt en avvikelse från Kommunförbundets rekommendation 50 år som annars brukar vara helig.

Vi reserverade oss ändå - vi ansåg inte att reglerna fullt ut anpassats till vad som gällde på vanliga arbetsmarknaden och inte minst så hade de redan då börjat visa sig att "pensionärerna" satte sin verksamhet på bolag. Men då var minsann inte Karl P intresserad. Men nu när det skvätter - gäller det att hålla sig undan.

Gläds år NSD:s rubrik "Girigheten är värst" - thomas alert och talar om vad Folkpartiet tycker. Själv förväntar jag mig att Leif Wikman redan idag meddelar att han lämnar ordförandeskapet i Flygteknikcentrum AB och event. andra förtroendeuppdrag han har. Allt förtroende är förbrukat! Sen ska han förstås inte ha några fler uppdrag från kommunen med mindre han avsäger sig pensionen!

Kuriren toppar med "Tjuvfiskar för ändrade regler" - nägon som vill ha prövning. Själv undrar jag om något blivit bättre sen alla regleringar införts. På min tid fiskade man ganska fritt - nu vete rackarm om jag ens kan doppa ned ett metspö i även utan fiskekort och annan byråkrati?

Margit och Margot tillönskas en jättefin namnsdag. Kram alla!

Själv har jag fått körning igen - hämtning kl. 10.00 på Västbacken fvb folktandvården på Skeppsbrogatan.

Så ska jag hjälpa Thomas med prideförberedelser - bokbord i stadsparken. Själv har jag visst fått en pass i morgon bitti.

I övrigt ska det bli lite jobb. Om träningen skriver jag på baksidan av detta blad. Det är just nu en riktigt dyster historia.




Kommentarer
Postat av: Gerd

Ylva !

Jag gillar raka puckar och inget ska sopas under mattan.Heljuste av dig och det är nog inte bara FP:are som backar upp dig.

2012-06-15 @ 12:29:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback