Frånsprungen

2012-03-31, kl. 07.30 (minst)

Liten sovmorgon - till klockan var strax före sex - och känner mig frånsprungen av tiden. Hela tiden - frånsprungen och överkörd. Inte nog med dagar och timmar - nu är vi inne så sista dagen av mars också.

Har haft en följd av dagar med alla sorts små djävliga motgångar - egentligen började det väl med att jag missade tåget förra fredagen - tur att man har kort minne så jag glömmer de mesta av de små förtretligheterna. Men bland de senaste är (började faktiskt i samband med Kirunaresan) att när jag läst av ett lämnat meddelande på mobilen så är det bara borta. Lite förargligt med lämnade telefonnummer som bara försvinner - men nu har jag lärt mig att ha en penna beredd redan första svängen.

Mäkta impad över att jag genomförde en träning igår - om än en mindre variant. Efter att ha lämnat Lisa i Ankes "vård" så åkte jag till Pontus. Parkerade och betalade. Väl inne upptäcker jag att hänglåset inte hängt med - om lustigheten ursäktas. I bilens bagage mindes jag. Visst med bestämda steg för att hämta det - bara det en självövervinnelse. Men inget lås. Inte meningen med träning idag! Till Kvantum och handlade. Väl ute i bilen hittade jag låset ordentligt och prudentligt lagt i facket på dörren - ordningsman Lisa förstås.

Nå nu fanns plötsligt alla ingredienser till träning - utom den mentala - att börja om från noll igen. Men jag gjorde det. Parkerade (dock gav jag fan i att betala - det fanns nästan en timme kvar på bijletten. Löpband ett ur funktion, löpband två - ur funktion - löpband tre - ur funktion. Hade det inte varit för att jag skrivit här på bloggen att jag inte skulle slå någon på käften så hade jag iaf massakrerat displayen! Men då kom tjurskalligheten fram - SKA köra programmet - om ingen av apparaterna var ur funktion.

Värre när chefer är "ur funktion" dock - både Kuriren och NSD toppar med nyheten att kommunal chef i Kalix misstänks för att ha trakasserat funktionshindrad. Och de i sig nog upprörande - men det är egentligen bara förnamnet. Inte ska ni tro att kommunen gjort någon anmälan - nej det har skett av en privatperson som känner den drabbade.
Och intervjun i NSD med socialchefen känns minsann inte så förtroendeingivande. En samlad reflektion jag gör efter många märkliga händelser inom offentlig förvaltning är att det verkar vara uppenbara ledarskapsproblem. Där goda, starka ledare finns fungerar det mesta utmärkt - men....

En artikel i Kuriren idag - om isfiske med Ulf Lindgren. Undrar om det var isfiske som morbror Otto och jag ägnade oss åt nere på älven i början av 50-talet? Väl troligt - för att klubba lake var väl förbjudet - och dessutom enligt fotona rätt mycket snö på isen. Kanske kusin Kerstin minns?

Sista dagen på mars då har Ester namnsdag. Stens barnbarnsbarn gratuleras på namndagen även om hon har en annan stavning - Esther. Martin Ljungs Ester får förstås också en särskild tanke. Och alla ni som fyller år idag - får dela det grattis jag sänder till till bästa Nils-Ingmar i Blekingen - fd ombudsmannakollega.

I helgen är det Lulebocup som gäller - dock bara med barnbarn 97 som deltagare - 00:an har ju varit däckat hela veckan - och får i bästa fall sitta på bänken och kolla in.

Ha en bra lördag - njut av solen.

Kommentarer
Postat av: Ylva Mjärdell

God morgon min kära!



Läser dina äventyr och skutt över diverse hinder och tänker att, tänk att livet var alla dessa strider som kom och gick ;O)



Inte en slump att vi gör samma reflektioner över ledarskapsfrågan, en fråga av oerhörd vikt för hur en verksamhet mår, utvecklas eller lider i det tysta, där människor inte mår bra och far illa.



Chefskap kan man utbilda sig till men för att vara en god ledare så krävs mer än så och det jag sett genom åren har i allra högsta grad lett till att jag i dag är politiskt förtroende vald.



Nåväl, skam den som ger sig, låt oss säga, det kommer mer, inte färdigt än.



Man ska inte sätta sig på en humla! ;O)



Bamsekram min vän och njut av helgen (utan hinder)



Ylva

2012-03-31 @ 09:36:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback