I fäders spår - del II

2012-03-05, kl. 06.00

Följde förstås sonens strapatser i Vasaloppet igår. På årsmöte i Lovikka när jag gick i mål strax före 16. Några "fäders" spår är det dock inte för sonen. Tror inte vi har någon i släkten som åkt före Jens. Jens kommer dock aldrig att komma upp i morfar Ynges antal mil på skidor - försökte peppa honom att åka Vasaloppet - men han förstod sig aldrig på varför man skulle stå och trängas med flera tusen andra när hela Sunderbyskogen var hans.

Under 8 timmar - första gången - tror jag Jens är nöjd med trots att han blev slagen av
kungligheter som prins Fredrik och hertiginnan (?) Pippa. Själv hade han analyserat att tiden skulle räcka till en andra plats i klassen H80 - och det handlar INTE om grabbar födda 1980.

Ett tag såg det riktigt illa ut i Vasaloppet - norsk ledning i både dam- och herrklassen - men Aukland fick via ner sig för flera svenskar - mest för Brink som vann. Själv önskade jag väl en seger till Jerry Ahrlin - men men kan ju inte få allt här i världen. Och Brink - i herrklassen - fick en bil som premie för den nya rekordtiden - men Skofterud som verkligen sopade banan med de tidigare rekordet fick inget extra. Nej - det kan ju inte ha något att göra med att kvinnor och mäns idrottande värderas olika?

Gårdagens "kung" i mina ögon är dock Carl Johan Bergman. Så roligt att han får kröna sin karriär med lite VM-medaljer. Läser att 34-åringen varit igång sen 16-års åldern. 
 
Själv var jag väl något av "king of the road" igår med mina 49,8 mil på norrbottniska vintervägar. En fantastisk
biltur till Lovikka med en snörik natur badande i vårsol. Och snacka om att man kan plogning när man lämnar Luleå kommun. Njutbart att rulla fram på gammeldags vinterväglag.

Idag har jag börjat dagen med en lite sparktur till brevlådan. Med ett tillskjut gled jag hela vägen tillbaka. Spark är ett underskattat fortskaffningsmedel.

Dagens "dumstrut" tillägnar jag BUN-ledningen i Luleå som förbjudit förskolor att låta barn bjuda på tårta eller glass på sin födelsedag. Ola Schenström blev nobbad då han ville att hans 4-åriga tvillingar skulle få ha födelsedagskalas på förskolan. Undrar vad läkaren Schenström tycker om BUN-ordförandens diagnos att det finns barn som kan drabbas av diabetes om de får i sig socker!! Klåfingrigt är bara förnamnet. Det här klarar personal och föräldrar tillsammans.

Idag hurrar vi för Tora och Tove. Njut av er namnsdag. Tycker att Tore skulle platsa idag också - men måhända han har en egen dag?

Blir bara en kort stund på jobbet idag. Viktväktarna och träning måste få sin tid. Och kvällen ska jag tillbringa i Övertorneå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback