Nåd

2013-01-05, kll. 06.00 - och Hanna och Hannele - har namnsdag. Hanna betyder "nåd" - vilket väl även Hannele lär göra eftersom det är en tysk form av Hanna.
 
Någon nåd från förkylningen fick jag då inte. Igår slog den till - snuvan och lätt huvudvärk. Dock ingen feber. Så än står jag upprätt.
 
Blev ingen träning igår - fast det var en medveten handling. Kände att jag behövde vila några timmar för att orka med basketmatchen kl. 17. Och det blev verkligen en kämpamatch. Tjejerna låg ett tag under med 11 poäng - vände och vann med 3. Mot Gammelstad - känns alltid extra rätt för en Sunderbyggare.
 
Sen for jag hem och sov - och nu har jag nog sovit ikapp bristen. Uppstigen sen klockan 4.
 
Upprymd blev jag av Kurirens horoskop;  "Vissa regler är till för att brytas. Du har länge nog hindrats av ditt överdrivna samvete". Snopet att upptäcka att det gällde Fiskarna - inte Väduren.
 
Snopet - och sorgligt - att se dödannonsen för Östen Bylund i tidningen idag. Lämnat oss 65 år ung. Ett underbarn i fotboll på sin tid.
 
Verkligheten tränger på - den förefaller dock Lotta Gröning förträngt - krönika i Kuriren idag. Som utgår från dokumentären om Palme. Kan hålla med henne om att socialdemokraternas problem grundlades då. De gick i otakt med med facket, enligt Lotta, och tar löntagargonderna som expempel. Men problemet med detta var väl att det gick i ledband med LO - och inte tvärtom? Hon saknar Palmes retoriska förmåga - vilket jag kan hålla med om. Men när hon sen drar hon till med "verklighetsförankrade politiker" ler jag och tänker att hon glömt bort densamma - verkligheten. "Priserna stiger och Palme tiger" - Skärholmsfruarnas uppror 1972. Och minns tydligen inte heller Hasse & Tages sketch - intervju med Palme om vardagsnära frågor - där det genomgående svaret var "det hade han ingen aaaniiing om". Sanningen är väl att Palmes styrka och  verklighet var långt utanför Sveriges gränser - hos Castro, Arrafat med flera "trevliga" grabbar.
 
I besvikelsen över att inte få stjärnornas tillåtelse att överskrida regler - så kokar jag hjortronsylt. Klockan 5 på morgonen. Väl lite regelvidrigt det i sig.
 
Idag gäller det att få logistiken att funka. Två basketmatcher, 5 fotbollsmatcher, skidor för både Kalla och Hellner, finalen i JVM - och i värsta fall är det väl något jag glömt. Börjar resan 08.30 med kaffe hos Doris och sen fotbollsmatch med Sara 09.15 - i Arcus.
 
Och min uppmaning till er är att inte irritera Sverigedemorkaterna med att bryta våra traditioner. INTE kasta ut julgranen idag - det för vi på Tjugondaknut - den 13 januari. Själv ligger jag nog pyrt till som inte ens tagit in någon. Ha en bra Trettondagsafton!
 
 
 
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback