Den berömda kakan!

2013-10-15, kl. 07.00 - och Hedvig och Hillevi har namnsdag. 
 
Sitter vid köksbordet och blickar ut över Berigårn. Det är mörkt nu..som någon sjunger - ..men det blir ljusare igen. Börjar verkligen längta efter snön.
 
Bra dag igår - först jobb - i lugn och ro - bara Jörgen och jag. En utryckning vid lunch för att transportera sonen från Malmudden till Kulturens Hus där han skulle umgås med infrastrukturminister Elmsäter.
 
Träning efter lunch - eller rättare sagt mellan 15-16. Sen besök på Timmermansgatan 48 - Lisa och jag drog till Rutvik och hämtade upp Emma och Sandra - och sen skjutsade jag dem till Antnäs för träning.
 
En dos Fråga doktorn plus lite nyheter blev kvällens TV-tittande. 
 
Kurirens toppnyhet idag är 5-åring som rymde och ingen slog larm. Medan NSD nu triggar upp inför en kommande rättegången "Fallet Vatchareya".
 
Till mina vänner på andra håll i länet kan jag berätta att det här uppe nu spelas upp en mediesåpa utan dess like. I spåren av att NSD och Kuriren hittat en modell där de kan fortsätta att suga ut presstöd - trots att de knappast ses som två fristående tidningar längre. Och knappt hade de gjort första utspelet - om att införa en absolut betalvägg - så kom dråpslaget från Norrköping. Annonsproduktionen flyttas till Norrköping - och ca 18 personer blir arbetslösa. Och hur slog man upp den nyheten - jo anonymt - att ett "företag" varslar..En fiffig protest från en fd Kuriren anställd och nu konststuderande - Monika Strand.
 
Och nog finns det säkert bäring på den berömda kakan man inte både kan ha kvar och samtidigt äta upp - även i ovanstående - men det jag åsyftade var dagens ledare i Kuriren. Där JE konstaterar det långtidsutredningen konstaterade för massor av år sen - folks föds inte in i och dör ut ur partierna på samma sätt som tidigare. Ni vet historien om folkpartisten som på sin dödsbädd ville byta parti - till S för det var bättre att det dog än sosse än en folkpartist. Visst har JE rätt att partier utvecklats mer mot karaktären av förening för personer med politiska förtroendeuppdrag - det finns så många andra kanaler att rasa i så där allmänt. Men vad är det för fel med det? Påståendet att folkpartiet värvar nya partimedlemmar för att de ska kunna bli förtroendevalda är bara delvis sant. Tvärtom öppnar vi för att man ska kunna ha politiska uppdrag utan att vara medlem. Förutsatt de delar partiets grundvärderingar - precis som JE förutspår att det måste vara.
 
Så efterlyser JE mer personval - men drar sen åt snaran igen. Partierna måste givetvis godkänna värdegrunder och viss partidisciplin (det som ledarsrkibenter brukar kalla partipiska) måste finnas. Och partiernas interna nomineringar ökar infe förtroendet för politiker.
 
Nog finns det fog att undra vad JE egentligen vill? Fast det han började ledare med - att sossarna delar ut uppdragen innan väljarna sagt sitt - det borde ha kunnat räcka till hela ledaren, Tex hur valarbetare haft svårt att skilja på uppdraget som valförrättare och just valarbetare (S). Hur man som valförättare "scannat" av röstlängden - och sen som s-valarbetare - från vallokalen - ringt in förlorade får till valurnorna!! På gränsen.. och frågar ni mig över gränsen!!
 
Aldrig något stopp på mig när jag börjar skriva, Måste hitta någon form och rutin - så det blir kort. Nu blir jag sen till jobbet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback